måndag 13 juni 2011

Applikations-fotografering ...

Jag har aldrig använt mobiltelefonen som kamera på något medvetet sätt. Bilderna jag tagit med den har varit nödlösning när jag ingen kamera haft med mig för att fånga något jag råkat se eller vill visa bekanta (tex en bild på barnen eller när jag hängt en utställning). 

Mobiltelefonen är för mig i första hand en telefon, i andra hand till för att sända sms och i sista hand kommer alla "appar" och möjligheter till väderleksrapporter, internetuppkoppling, gps, kamera, filmkamera etc. 

Som professionell fotograf har jag inga planer på att använda mobilens kamera, men efter att ha sett vänners roliga bilder med diverse "appar" och att ha insett att det finns professionella fotografer som faktiskt använder dem, så kände jag igår att det var dags att prova.

Så här kommer en av mina första bilder tagna med "appen" -Vignette -Toy camera BW. Visst var det bra mycket roligare än mobilens vanliga kamera. Visst väcker det lite nostagikänsla och längtan efter klassiskt mörkrumsarbete ... men nu längtar jag ju efter film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar