tisdag 10 mars 2015

Aprilväder i Mars...


Vädret är just nu fasligt omväxlande. Ena dagen är det mulet och från himlen faller det regn. Dagen efter väcks vi med fönstervy mot stora snöflingor och vit mark. Bilrutorna skrapas fri från frost eller snö innan bilfärd. Kommande morgon skiner överraskande solen och fåglarna kvittrar. I vissa rabatter skymtas snödropp och krokus, och på buskar börjar små knoppar spira. Ja och så vaknar vi till en mulen dag med kyla och ivrigt blåsväder.

Idag var det helmulen morgonkvist. Sedan kom solen och lockade ut i vädret, där jag sedan mer eller mindre blåste bort av kalla vindar. Mössan hade jag inte fått med på cykelturen, och de kyliga stormvindarna blåste rätt igenom huvudet mitt. All vinterns trottoargrus och sand, virvlade runt i staden och flög in i ögon och mungipor. Ibland tog vinden i med sådan kraft så jag fick stiga av cykeln för att ens kunna ta mig framåt i motvinden. När jag kom hem kände jag mig uppriktigt sagt mer eller mindre bortblåst, med värkande öron, isande tänder och sandiga ögon.

Här i stan är det idag barmark. Men far vi någon mil upp i Kilsbergen eller bara rakt ut i skogen, möts vi än av snö, is eller plaskblöta ängar fyllda med smältvatten. Visserligen har sjöns isar smält i vattenbrynet... men själva snön täcks ännu av is och snö. I Storstenshöjden åker familjerna fortfarande slalom, även om längdskidspåret runt Ånnabodasjön nog inte bär särskilt många skidåkare p.g.a bristande skidföre.

Nåväl, det är väl det här vi kallar aprilväder, trots att det bara är Mars månad...
och det verkar trots allt som det kanske blir en tidig vår.

Härom dagen satt jag vid sjökanten vid en öppen eld och grillade en bit färsk lax till måltid. Jag kände att redan nu börjar jag längta efter mitt första sjödopp....

Tulpanerna på köksbordet och solstrålarna som ibland värmer, ger oss hopp om våren!
 

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar