söndag 5 oktober 2014

Hösttankar om livet och bloggandet...


Natur och skog igen...

Men varför bloggar jag numera nästan bara om skogen och naturen, istället för om mina jobb, kreationer och tankar om allt annat viktigt här i livet? ...kanske någon undrar. Om fotouppdragen, hemtjänsten, politiken och annat spännande som jag vill dela med mig av och tänker på? Var är de där filosofiska inläggen som inspirerar? Människorna och porträtten?

Jo, jag har liksom lite ont om andrum emellanåt. Och trots att jag har miljoner tankar, bilder, kreationer, idéer och texter som jag vill dela, så har jag tvingats bortprioriterat bland annat bloggandet en smula. Jag kan ju faktiskt inte hinna med allt. Hur gärna jag än skulle vilja. Inte för att jag vill skriva och dela mindre, utanför att jag har fullt nog ändå att leverera på alla plan hela dagarna... och kvällarna. Ja ibland även en stund om natten. Timmarna och orken räcker liksom inte till. Knyter knut på mig själv ändå emellanåt. Inte särskilt smart. Prioritera. Omprioritera. För energin och viljan räcker liksom inte riktigt till alla gånger. Jag inser att jag till exempel skulle behöver sova lite mer... för att orka vara full av energi under arbetsdagar och för familjen.

Om livet hade tillräckligt många timmar för allt jag vill, skulle jag ju dessutom spela i ett coolt band, sjunga i kör, bygga ett jordhus, sitta vid symaskinen varje dag, ha ett välstädat och strukturerat hem, och dessutom hinna motionera varje dag. Ja, och så skulle jag förstås ha gott om tid för mina vänner och släktingar. Åka till Värmland och spela fiol med min mor, gå på bio eller sitta och sippa på ett glas vin med en vän. Inser att jag har fasligt många jag skulle vilja umgås mer med egentligen. Men man kan inte få allt. I alla fall inte hela tiden. Jag får väl bygga jordhus när barnen flyttat hemifrån, och sprida ut allt jag vill över livet. Jag gör ju faktiskt allt som jag vill, bara inte i den mängd och omfattning, som jag skulle drömma vore möjlig.

Ja, sådär som alla andra lever. Eller? 
Kanske inte. Kanske är det fler som har yrken som gör det svårt att stoppa in en veckoaktivitet pga oregelbundna arbetstider. Tja, kanske är det inte så många som är nyfikna på att bygga just ett jordhus själv... men ni förstår nog vad jag menar. Intressen. Hobbys. Kanske gå en bugg- eller skrivarkurs?

Hur som helst så har jag fullt upp med att jobba med mitt företag som frilansfotograf och kreatör, och mitt jobb i hemtjänsten (där jag dessutom jobbar över en hel del). Sedan ska jag ju hinna med allmän logistik med familjen, stjuts till barnens aktiviteteter, tandläkarbesök, föräldramöten och hushållsarbete. 

Därför får ni bloggläsare idag se ännu några naturbilder, som jag fångat under min vilostund från övrigt liv och leverne. Men jag hoppas verkligen att orken snart ska räcka till även för bloggande, som jag tycker är roligt, när stunder finns för det. Och framöver vill jag gärna dela några av de fotouppdrag och andra jobb jag gjort på sistone. Då ska jag dela knasiga och spännande historier och berättelser. Bilder, texter och filosofiska tankar kring livet och annat som rör sig inom mig.

Må vi alla njuta så länge
av ljuset som faller så vackert på världen...
och som lockar fram kulörerna så ljuvligt!

Jag älskar, och har alltid älskat hösten...
se hur vackert den rör sig!

*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar