torsdag 16 februari 2012

Tävlingsbilderna till PWP ...

Idag visar jag de tre bilder som jag sände till PWP´s (Professional Woman Photographer) internationella fototävling. Alla tre har jag visat tidigare på bloggen och de har också alla visats på utställningar. Jag hade ont om tid och valde helt enkelt ut några av mina favoritbilder som jag kunde finna på min hårddisk. Jag sände in dem under kategori "Digital imagination". Klicka på bilderna för att se dem ordentligt i lite bättre format! De två översta har jag beskrivit utförligare hur jag skapat och mina tankar om dem, i tidigare blogginlägg (länkar på slutet). Hur som helst är jag mycket hedrad över att domaren Mary Eller Mark uppmärksammat någon av dem till hedersomnämnande.

Den första bilden skapades för Konstfrämjandets utställning på tema "Systerskap" 2011. Bilden är ett montage av tre bilder som sammanfogats och bearbetats många timmar i photoshop för att nå detta resultat. Pärlornas kulör står för gemensamma minnen och erfarenheter som systrarna delar.


Den andra bilden skapade jag på uppdrag för tidskriften LäkemedelsVärlden, som omslagsbild för deras nummer med tema "åldrande". Bilden är ett fotografi som jag arbetat mycket med i photoshop ... med kontrast, kurvor, lager (och kulör i färgvarianterna). Jag arbetade också mycket med den åldrade handen. Bilden visade jag på utställningen "Återseende - SecondSight" i Nora bryggeri och Fiskars i Finland 2009/2010, en samlingsutställningen med 65 svenska och finska kreatörer (detta genom nätverket "Nordic Delight"). Då i färg och kvadratiskt format. Allra bäst tycker jag nog om denna bild i sepia/färg ... men min tidspress avgjorde att den svartvita bilden sändes.


Det sista fotografiet skapades som symbolbild för Lerbäcks Teater och deras mordhistorier. Den är en enda bild som jag arbetat med iphotoshop, för att få önskad kulör och kontrast. Vi fotograferade med lång slutartid för att få med handens rörelse. Bilden var även med i Brudarnas utställning "Från Hjärtat" på Galleri Nord i Örebro 2008 (samlingsutställning med Karin Foberg och Ulla-Carin Ekblom, genom nätverket "Brudarna"). 


Länk till mitt blogginlägg om Systerskap. Bilden, temat och utställningen: http://ninahellstromfotokreator.blogspot.com/2011/03/systerskap_13.html

Blogginlägg om bilden på tema Återseende/Åldrande


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar