söndag 13 mars 2011

Systerskap ...


Systerskap är något mycket vackert, unikt och beständigt skört.

Systrar kan vara så lika som två bär, eller så är de lika olika som natt och dag ... men systerskapet kommer ändå att binda dem tätt tillsammans genom livet, oavsett om systrarna är bästa vänner eller om de är så oense så de förskjutit varandra. Ett systerskap kan vara så oerhört varmt och innerligt, även om det förstås oftast kantas av en del skavsår.


Systerskapet binder systrar samman på ett mycket unikt sätt. De gemensamma minnena som vi delar bär vi med oss likt färgglada pärlor på ett halsband. Där har vi mörka minnen av otrevligheter vi tvingats uppleva och små glittrande färgglada smultronställen och hemligheter som bara just vi delar. Svagheter och styrkor går inte dölja för en syster. Din syster vet precis var man pillar för att göra dig arg som ett bi, och vilka ord eller handlingar som får dig att spinna som en kattunge.  Om du vet att du har en syster som du aldrig lärt känna, så kommer hon ändå att alltid finnas där på något envist vis ... i form av någon du funderar över emellanåt, en undran över vem hon är och vad hon gör eller vad ni skulle ha upplevt om ni fått möjlighet.


Systerskapet är en väldigt speciell relation, för oavsett vad som händer systrarna så GÅR det inte glömma bort en syster. Systrarna kommer alltid bära med sig spåren från delade hemligheter, liksom eventuella bitmärken av varandra eller livet som barn de tillbringat tillsammans. Systrar ömsom sårar och tröstar varandra genom livet.


Min syster är mycket speciell för mig. Vi har både likheter och olikheter. Men oavsett hur olika vi kan verka ibland, så är kärleken stark och jag kommer alltid uppskatta vårt systerskap. För vårt systerskap är just mycket vackert, starkt förbundet, innerligt, unikt och beständigt skört ...

Överst ses hela min bild från utställningen på temat "Systerskap". De tre bilderna som följer är urvalda delar av verket. Verket är skapat av tre bilder på mina egna döttrar som jag sammanfogat till en helhet och bildbehandlat för att förstärka min känsla av gamla minnen, och för att visa att systerskap för mig främst är något vackert, varmt och innerligt. Pärlorna är delade minnen och erfarenheter som förenar dem som systrar. I mina döttrars systerskap kan jag känna igen mig själv och min syster som barn. Det är både bitvis jobbigt men också fantastiskt härligt att få vara en del av ett systerskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar