torsdag 10 februari 2011

Ett klick för skogen!



Skogen den är viktig liksom alla träd på jord
Ja den ger oss så härlig mat på vårat bord
Luften som vi andas är beroende av den
i kropp och sinne växer saknaden

Var blev du av vackra skog som gömde rådjur och en bäck
fjärilar och mossar nära skogsrå´t och en näck
var blev ni av mjuka stigar som vi vandrat hundra år
Var har ni tagit vägen, snart syns inte ens ett spår

Ja när jag blickar ut över en skövlad skadad skog
fylls jag med sorgsenhet, över hur snabbt den dog
Ja jag undrar hur de tänkte de som tog beslut
låt inte skogens saga vara slut

Var blev du av vackra skog som byggde upp mitt sköna sinne
svampar, bär och kojor som jag samlat i mitt minne
Var ska nu mina barn drömma, plocka sippor, samla skratt
om skogen blir skövlad så förlorar vi vår skatt ...


Varje morgon när jag startar min dator inleder jag med att göra ett klick för skogen. Det är gratis och jag har kopierat beskrivningen nedan hur sponsringen fungerar. Jag har själv  genom ReDesign Viola sponsrat andras klick. Du kan även köpa träd på deras hemsida, för att hjälpa till att bevara de svenska gammelskogarna. Hjälp oss att bli fler som månar om jordens resurser!

Så fungerar Klicket


Ett klick för skogens koncept är unikt i sitt slag i Sverige. På hemsidans förstasida finns Klicket-knappen. Med ett klick på den kan du vara med och göra en enkel men viktig insats för att bevara Sveriges unika natur. Genom ett klick ser du till att 2-30 dm2 gammelskog kan köpas upp och bevaras för all framtid. Du har på ett år chans att vara med och rädda 7-100 m2 skog på ett år!

Klicket finns till och är gratis tack vare våra sponsorer. De betalar en viss summa för varje person som klickar och på så sätt bidrar varje insats till bevarande av skog. Storleken på bevarad yta per klick varierar beroende på antalet sponsorer, storleken på sponsorernas donationer samt priset per hektar på den aktuella skogen.

Vår stiftelses grundkoncept är att vem som helst, med eller utan ekonomiska tillgångar, ska kunna få göra en viktig insats för Sveriges gammelskog. Det ska dessutom vara enkelt och inte kräva någon tid. Därför skapas möjlighet för ALLA att hjälpa till, vare sig man är aktivt engagerad i miljöfrågor eller bara på ett enkelt sätt vill dra sitt strå till stacken. Tillsammans kan vi alla göra skillnad!
Stor eloge till sponsorerna som gör klicket möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar