torsdag 17 februari 2011

Sjuka barn ...


Febervarm och svettig panna 
Ont i en liten hals
Ber om en hel vattenkanna,
men vill inte dricka alls ...

Ingen mat i lilla magen
-Du ska sitta här vid mig!
Ligger stilla hela dagen
-Jo, jag stannar här nära dig ...

Många timmar vid din sjuka
och ibland blir det besvär
omsorg tiden äter, slukar
men nu finns bara nu och här ...

Smek nu, krama om din lilla
Tid för jobb får du ta se´n
Febern måste först vi stilla
sov den bort nu min lilla vän ...

Snälla du försök nu dricka
medicinen måste ner
så, du är en duktig flicka
jag ska inte bråka mer ...

Snart på benen liten hoppa
får energi av glass och kaka
snart kan ingenting dig stoppa
och jag är på jobb tillbaka ...

Med små skolbarn håller vi ständigt tummarna för att slippa influensor och sjukdomar som härjar i klasserna. Jag och maken turas om att vara hemma med sjuka barn titt som tätt. Nyligen var det magknip och barnmigrän, denna vecka  förkylning med feber. Bilderna har några år på nacken (numera har döttrarna inga nappar), men får stå som symbolbild för sjuka barn. För vår del har det blivit många timmar med barnen hemma med olika krämpor, och vi är långt ifrån ensamma ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar