torsdag 24 februari 2011

Mamma ...


Idag fyller min underbara mamma år, och jag vill därför berätta för er om min fantastiska mamma och delar av vårt liv tillsammans. Ingen har en mamma som min!
... ja utom min fina lillasyster då förstås ...

För precis 40 år sedan firade min mamma sin 19:e födelsedag på Örebro BB. Där vankade hon i trappor med sin lilla bula till mage, i hopp om att jag snart skulle komma ut ur den. Två dagar senare blev hon mamma ... till mig. Min mormor hade en vecka tidigare fyllt 36 år.

Min mammas uppväxt var av den sort hon inte ville ge sina egna barn. Tillsammans med min pappa fick hon börja fundera på vilken sorts person hon själv ville vara, och hur hon ville vara som mamma. Först försökte de leva Svensson-liv. Jag fick en lillasyster och vi bodde några år i en vit mexi-tegelvilla i ett mindre samhälle några mil utanför Örebro.

De förstod dock snart att det inte var det liv de ville leva, och att de nog hade olika mål i livet ... så de skiljde sig och båda flyttade till varsin lägenhet inne i centrala Örebro. Vänskapen har de behållit genom åren, och båda gjorde allt vad de kunde för att jag och min syster skulle få en fin uppväxt trots deras skilsmässa. Till att börja med flyttade de till samma kvarter, så vi bara kunde springa över bakgården när det var dags att besöka pappa.

Genom åren har min fina mamma provat på en mängd olika yrken och pluggat på universitetet. Jag och min syster bodde hos mamma, men var regelbundet med pappa också. Mamma följde vi både på jobbet och fritiden, vilket har format mig till den person jag är idag. Pappa var vi hos lite nu och då. Oftast tog han med oss på naturäventyr. Även mamma tog oss ut i skog och mark. Till fjällen åkte vi alla tillsammans, och tog med oss mammas och pappas nya sambos för trevligt umgänge i stugan och i skidspåret. Hemma i pappas lägenhet täljde vi träfigurer eller lekte med asfaltskritor och tennisbollar på den asfalterade innergården. Med mamma levde vi vardagsliv, som bestod av skola, fritids och sedan fick vi följa med henne oavsett vad som var gå gång. Vi sällskapade henne bl.a. på kvällar och helger när hon startade butik och syateljé med några väninnor på 70-talet. Vi lärde oss alla sånger som hon tecknade ner när hon vis-forskade på universitetet, och följde med på fester där vi somnade till ljudet av glada skratt, fioler och sång ... under borden på mysigt lurviga ryamattor.


Vi besökte vid åtskilliga tillfällen ödehus, där mamma målade vackra akvareller medans vi gick på upptäcksfärd. Vi följde med henne på vernissager och utställningar, både när hon skapat egen konst och när hon jobbade som musei-intendent på Örebro Länsmuseum. När hon jobbade som ledare på fritidsgård, fick vi hänga med på ungdomsgården och när de skulle på hajk.

Vi hade ont om pengar under långa perioder av min barndom. Jag minns att vi under knapra tider saknade varmvatten, tvättade håret i gulsåpa och uppmanades att äta så mycket vi orkade när vi var bortbjudna. Mamma sydde alltifrån manchesterbyxor till skinnryggsäckar åt oss, både för att hon kunde, ville och det var bra för familjeekonomin. Jag minns att vi bara fick torka oss med tre rutor toapapper per besök och bara ta ett pålägg per smörgås. Det fanns ändå alltid något att äta, så vi gick inte hungriga.

Mamma uppmuntrade oss också att gå på aktiviteter som intresserade oss.



Jag ville bli konstnär och målade flitigt på precis som mamma. Jag dansade balett som liten, och senare var jag med i scouterna, spelade fiol, dansade folkdans och jazzdans. Jag var med i olika teaterföreställningar, som "Änglavakt och barnarbete", "Momo- eller kampen om tiden" och "Amatörspelen" och skapade en egen teatergrupp med några goda vänner.

Kultur och kreativitet fanns det gott om under alla år oavsett om vi hade det knapert eller lite bättre ställt. Förutom att vi fick vara aktivt kreativa och att vår mamma bejakade våra intressen, fick jag och min syster ta del av den kultur som intresserade henne. Vi har fått vara med i diskussioner om allt mellan himmel och jord genom åren.



Vi har varit barnmodeller åt hennes pojkvän, den fotograf som väckte mitt intresse för fotografi, och gav mig och min syster en systemkamera 1979. Vi har fått följa med på möhippa, bröllop, begravningar och festligheter. Vi har analyserat fotografier, konst och skulpturer på kända och okända museer och gallerier. Vi har demonstrerat emot kärnkraften, lyssnat på Nationalteatern och "Kåldolmar och kalsipper". Vi har fått gå på teater- och dansföreställningar, happenings och shower som t.ex Romeo och Julia, Svansjön, "Up with people" och"Joe Hill".



När hon mötte en ny man blev det efter några år ännu ett äktenskap. Vi byggde hus på landet. Han tog in annat fokus och kultur i våra liv, som gav oss andra och nya erfarenheter och infallsvinklar. Under de åren hade vi bättre ekonomi och reste en hel del. Vi tog bl.a. bilen till Paris, cykel-semestrade på Bornholm, reste runt med bil genom Skottland och  flög till Florida. Det var inte tal om lyxiga hotell, eller så, men fina resor med konst, kultur och spännande upplevelser. Det finns många kreativa knep för att få ner kostnader under resor. Vi var även med på kristna läger och numera fick vi äta flera pålägg på samma smörgås om vi ville. Denna man närde ett brinnande intresse för historia och politik, vilket gav oss andra erfarenheter och frågor att diskutera och fundera kring.

Min barndom och uppväxt har varit fylld av kreativitet, konst, kultur, musik, naturupplevelser och en stor dos med härliga och spännande människor!


I slutet av min tonårstid skiljde mamma sig från sin andra man. Nu hade mamma funnit sin självfrände i Sune, som hon startat Himlajorden AB tillsammans med. De blev ett sammansvetsat par, och gifte sig några år senare. De levde ett intensivt kreativt liv tillsammans, ända tills Sune dog i cancer för snart två år sedan. Tillsammans skapade de en uppsjö av kreativa alster i olika former, bland annat ett nätverk av underbara människor. Deras hem blev en varm mötesplats för människor spridda över hela vårt stora jordklot. De drev sitt företag Himlajorden AB, och fullföljde små och stora projekt av olika slag tillsammans. Jag har haft glädjen att få samarbeta med dem i ett flertal projekt. Vi har även rest tillsammans, bland annat till Ryssland och Kina! Sune gav mig också en ny bonus-familj. Hans fina barn som jag blivit så god vän med: två söner,en dotter och dessutom hans fina tidigare fru, blev vår utökade familj. Så småningom fick de respektive och barn att lägga till vår släkt, som nu blev en riktigt stor familj att träffa vid högtider.

Nu lever mamma ensam. Sune får vara närvarande på ett annat plan, men värderingar, alster och nätverket som de skapat finns kvar. Snart reser hon till Japan för att arbeta med ännu ett spännande projekt!


Min mamma har en bred och djup kunskap i en mängd ämnen som berör kultur, konst, etnologi, historia, filosofi, olika kulturer, religioner och ideologier mm.

Förutom allt detta och en massa annat som inte ryms just nu och här, har hon en alldeles unik personlighet. Hon är envis, högljudd, intensiv och har bestämda åsikter om allt och inget ... och kan lätt hålla en spontan föreläsning eller ett tal för hundratals personer och få dem att lyssna på det hon har att säga ... för hon gör det också riktigt bra! Hon är en oerhört generös och varm person. Hon är nyfiken, intresserad av andras historier och värderingar, och ibland är hon fokuserat lyhörd. Hon kan se sammanhang och tendenser, är driftig, effektiv och jobbar ständigt med spännande stora projekt. Hon inspirerar och berör människor. Ibland blir jag förstås alldeles matt och toktrött på min knasiga, envisa, intensiva och unika mor, och visst händer det att hon "trampar i klaveret" ... men det gör vi ju alla emellanåt. Ibland kan hon med sin kraft nästan förflytta berg!


Som mamma är hon i alla väder omtänksam och välvillig. Detta är något som lyser starkt oavsett om vi har det fantastiskt tillsammans eller om hon sagt eller gjort något som känns helt åt skogen.

Allt som mamma gör för mig och min syster är av välvilja ... oavsett om vi är tacksamma eller arga över det hon sagt eller gjort.

Ja, min mamma är helt unik!

Hon är också en fantastiskt stark person, och har tappert kämpat sig igenom svårigheter som barn, sin egen cancer och sin makes död. Samtidigt är hon förstås skör ... men hennes envist positiva sätt att hantera svårigheter känns ibland helt omänsklig.

Jag har kommit ur min mamma, och är i mångt och mycket som hon. Kreativiteten är kärnan i mitt liv, liksom i hennes. Vi är också olika, men jag ser helt klart att jag är hennes dotter i mångt och mycket. Vi delar många gemensamma intressen och idag kan vi samarbeta inom olika projekt. Vi kan fungera som bollplank för varandra och ibland arbetar vi tillsammans med inspirerande idéer som vi vill genomföra tillsammans. Även om vi i stort sett delar samma värderingar och idéer, så gör jag andra val än min mamma och väljer egna sätt att hantera dem på. Vad mamma tänker vet jag dock alltid. Något annat som jag och min syster alltid vet, är att mamma alltid vill hjälpa oss om vi hamnar i knipa på något sätt. Om hon kan och får hjälpa till, så gör hon gärna det i alla väder.

Min mamma är unik på många sätt ... och nu passar jag på att vara offentlig med min tacksamhet till min mamma.



Tack min kära mamma, Lena ... för att du gett och ger mig så mycket! Jag älskar dig!

För alltid din Nina

Självklart vill jag medsända en länk till min fantastiska mors hemsida:
www.lenahellstrom.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar