tisdag 1 februari 2011

Konsumtion ...


Jag har idag gjort ett fotouppdrag som även innebar en trevlig rundtur på företaget vi besökte, en livsmedelsgrossist. En av de saker jag tycker är så inspirerande och spännande med att arbeta som fotograf, är att jag får möta människor jag normalt annars aldrig skulle få träffa. Dessutom får jag besöka så många spännande platser och miljöer som jag annars aldrig skulle få komma till. 

På järnvägs-stationen hämtade jag en trevlig skribent och efter en kort bilfärd till företaget ifråga, mötte vi de tre trevliga männen som skulle intervjuas. Min uppgift var att ordna fungerande bilder på männen för artikeln. Bilderna från uppdraget (som inte alls handlade om livsmedel), kan jag inte visa. Men eftersom själva fotouppdraget hade ett helt annat fokus än företaget, kan jag istället dela en bit av upplevelsen att stå inne hos en livsmedelsgrossist!

Vilka mängder livsmedel vi konsumerar!

Att se alla dessa produkter och matvaror framför sig på en gång känns nästintill overkligt. Jag undrar hur stor del av dessa varor som kommer hamna i våra magar och hur mycket livsmedel och förpackningar som hamnar på soptippen. Pallar och lådor med varor till varje enskild butik, lastas på truckar och packas in i rikligt med plast för att hålla ihop som en enhet under transport. Redan hos grossisten finns en butik med varor som inte kan levereras till butiker pga utgångsdatum eller skadade förpackningar. Det glädjer mig att de anställda får en chans att köpa dessa varor, så de slipper hamna på soptippen.

Plockarna har fordon som fylls med produkter enligt kundens order. Truckar far fram och tillbaks mellan gångarna. De fyller på eller plockar ner varor som kunderna beställt. Högsta hyllorna känns overkligt högt upp och kräver speciella truckar. Lastbilarna till och från livsmedelsgrossisten går i en ständig ström utanför. Varor från leverantörer anländer på ett håll, samtidigt som lastbilar fylls med plockade pallar och far mot butiker till olika delar av landet.

Alla hyllmetrar som fylls med godis och läsk känns skrämmande, särskilt som vi får veta att det anländer flera lastbilar varje dag med samma varor. Att höra männen berätta att godis tydligen säljer mindre nu än tidigare, överraskar mig lite ... men det tyder ändå på att människor förändrar sina vanor. Kanske beror förändringen på att vi ökat konsumtionen av något annat som tex chips och läsk, men det jag vill komma till är att vi faktiskt gör ett val och att det påverkar vad butikerna köper in.

Jag uppmuntrar alla att fundera över sina inköpsvanor och titta i sin sophink innan vi fyller korgarna med nya livsmedel. Om vi alla kan ta mer genomtänkta beslut, så påverkar vi vilka produkter som fyller dessa gigantiska lager de kommande åren. Våra val är avgörande på många sätt och kan påverka både produkternas innehåll, förpackningar, hantering och transport. Om vi drar vårt eget lilla strå till stacken, så påverkar vi tillsammans hela vårt samhälle. Så se till att du kan stå för dina inköp och var medveten om att det är aktiva val vi gör, och att de kommer påverkar både våra liv och vår jords framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar