torsdag 3 februari 2011

Smärta ...

Igår gjorde jag illa ryggen, så nu har jag ont och gör allt jag kan för att lindra smärtan och få reson på min rygg. Därför väljer jag idag att visa er symbolbilder för smärta.
Det här var mitt första uppdrag för LäkemedelsVärlden för några år sedan. De ringde och sa att de tyckte alla bildbyrå-bilder på tema smärta, var tråkiga och att de ville se något som ingen annan gjort. Hade jag några idéer? Jag presenterade den här idén genast, varpå de svarade "Ja det har vi i alla fall inte sett förut". Om det var ett positivt svar eller ej gick inte att bedöma, men jag fick i alla fall uppdraget.
Först fick jag leta rätt på lite modeller. Tacksam att jag har ett stort nätverk, ställde både några familjemedlemmar och vänner upp för fotografering. Jag fotograferade delvis hemma hos mig och hos dem. Sedan fick jag ägna ett ganska stort antal timmar åt bildbehandling. 
Jag valde att ta bort all färg och låta bilderna vara svartvita, men lägga en grön ton som förmedlar att man inte mår bra. Själva smärtan är röd, och jag har försökt förstärka hur smärtan känns genom att göra den intensiva smärtan mer röd och intensiv, än värk och ömheten som är mildare i tonen och sprider sig åt olika håll i kroppen.
Det var ganska intressant att arbeta med att förstärka smärta, för jag satte mig verkligen in i känslan och kunde nästan känna hur ont det gjorde. Jag hade faktiskt nytta av mina egna erfarenheter av smärta, som tex migrän och bröstsmärtor (under en period då jag var sjukskriven pga stress).
LäkemedelsVärlden blev mycket nöjda med mina bilder, och därefter har de blivit en av mina återkommande kunder! Några av bilderna har även senare sålts som arkivbilder till lite olika tidskrifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar