lördag 19 februari 2011

Porträtt på Zeki Yalcin



Nyligen porträtterade jag Zeki Yalcin för Seko-tidningens räkning. Zeki är numera Fil. Dr i Historia vid Örebro Universitet. Han disputerade med avhandlingen "Facklig gränspolitik- Landstingsorganisationens invandrings- och invandrarpolitik 1946-2009". Idag presenterar han en helsides artikel i Nerikes Allehanda med titeln "Etnisk maktordning inom LO" (tyvärr finner jag den inte på internet, men den går att läsa i dagens tryckta NA). 
Jag passar på att visa tre av mina porträtt på Zeki här. Vi möttes på Universitetet en riktigt kall vinterdag och fotograferade både utomhus och inomhus i en fin och ljus möteslokal med takfönster. Finaste bilderna fick jag inomhus då det var svårt att slappna av i den snålblåsten vid -20C. Porträtten jag visar fångades vid en blå glasskulptur i mitten av rummet. 
Mötet var mycket trevligt och vi pratade om hans avhandling, samt om bekymmer och fördomar som förekommer mellan människogrupper och hur det påverkar arbetssituationen i Sverige. Ett spännande samtalsämne!
Länk till andra artiklar och texter om Zeki Yalcin och hans avhandling:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar