fredag 18 februari 2011

Läkemedelsutveckling ...



Från sjuka barnen, bollar jag vidare till temat: Läkemedels- utveckling. Här visar jag några av symbolbilderna som jag skapade åt LäkemedelsVärlden på det temat för några år sedan. Det var verkligen ett förtroendefullt uppdrag de gav mig. Jag blev uppringd på kundens sista arbetsdag innan sommarledigheten. Så här sa han:


-Du får fria händer, gör något som överraskar ... vad du vill på temat "Läkemedelsutveckling", bara du inte fotograferar i ett labb! Jobba gärna i färgerna blått och rött. Jag vill ha materialet på mitt skrivbord när jag kommer åter från semestern. Trevlig sommar och lycka till!


Vilken utmaning! Jag hade med andra ord inget bollplank under mitt arbete, utan fick arbeta helt fritt, och skapade en hel drös med varianter av bilder, utifrån olika idéer. Jag fotograferade extrema närbilder där karamellfärg droppats/rörts om i filmjölk, bilder på piller, händer, varianter av bär och tabletter, piller som faller i vattenglas, pincett fylld med diskmedel och detaljer ur gamla läkarböcker. Konstnärlig bildbehandling för att förstärka ett illustrativt uttryck och röd/blåa toner (tex diskmedlet är ju grönt egentligen i pipetten, och alla bilder fotograferades i dagsljus).


Jag hade både roligt och tyckte att bilderna blev bra. När kunden väl fått materialet på sitt skrivbord tillbaks från semestern hade han fått precis vad han bett om, men när han skulle välja bilder blev han plötsligt försiktig. Tänk om läsarna börjar undra vad jag egentligen fotograferat och ville ha förklaringar? 

De valde till sist de minst "konstnärligt utsvävade" bilderna för att slippa fundersamma läsare (läkare och apotekare bl.a.). Ett gäng bilder med händer, piller och pipetter, samt händer vid bok bland annat. Jag visar här både några bilder som kunden valde, och några som de inte tordes välja ... men som jag tycker om!
Bilden överst är skapad av röd karamellfärg som droppats i en skål med filmjölk. Bilden längst ned är fem blåbär på en låda avsedd för läkemedel. Jag hade riktigt roligt under min kreativa process och uppskattade friheten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar