torsdag 16 maj 2019

Klicka Bekräfta...

Emellanåt känner jag mig verkligen som en 1800-tals själ.

Jag vill prata med en VERKLIG människa, tack! ... och visst vore det fint om jag förstod alla blanketterna och vad frågorna innebär. Ofta undrar jag vad de menar, och varför mina frågor och svar inte finns med som alternativ. 
Jag ska klicka 1 om det gäller verkstad eller 2 om det gäller fakturor. Ja, men om jag vill få en offert eller prata med Bengt, vad klickar jag då? 

Och inte blir det lättare av att man har flera jobb, att man långa tider haft ojämn inkomst eller flera uppdragsgivare. Menar de Norrby, eller Grenadjären? Det är inte lätt att gissa årsinkomsten i förväg när man frilansar... och inte heller när man har flera olika jobb. Menar de Örebro Kommun eller firman nu? Är jag anställd eller företagare (varför finns inget alternativ för mig som både är anställd och egen företagare?). 

Menar de inköpsvärdet när jag köpte eller begagnat värde nu? 
Vilken ålder döttrarna har? ... ja, om hon fyller imorgon när jag ska klicka, ska jag svara hennes ålder idag eller blir det fel då sen? Vuxen eller barn... och vad händer om jag missförstått? Straffavgift ...eller blir hon inte insläppt då? Och telefonkön där man har nummer 78... men faller ur när det är min tur... Eller så kommer jag äntligen fram och får veta att jag borde ringa ett annat nummer, där jag hamnar i ny telefonkö som nummer 63... till någon som "gått för dagen".

Jag ska nu välja att bekräfta köpet. Jag måste välja mellan 
"jag är dansk medborgare och förstått innehållet", eller klicka "nej" 
... men jag har ju förstått innehållet, men är inte dansk medborgare... hur gör jag då? Vad är rätt? Och vad händer om det blir fel? Gör inte köpet igenom då?
Suck...

Ska jag klick hit eller dit? Nu eller sen? ...Och så blir jag sååå stressad på kuppen, så jag slinter, klickar fel eller förlorar inloggningen för det tagit för lång tid... eller för att min engelska inte är bra nog för att förstå. Eller så ger jag upp och tänker att jag "får ta det imorgon". Måste jag välja allt de vill att jag ska klicka i? .... sittplatsbiljett, bagage och försäkring... eller är det bara sätt att lura på mig kostnader jag egentligen inte behöver? 

På heder och samvete lovar jag att mina uppgifter är korrekta... 

Varför finns ingen rad för mig att förklara eller utveckla ifall det finns frågetecken?...

Chatt-roboten förstår inte mina problem och chattsuportern formulerar sig svårförstått. Jag lyckas äntligen få tala med en "chattverklig människa". Och när vi lagom verkar reda ut det hela får jag plötsligt veta att "thankyou, an other suporter will help you now".... och då får jag upprepa frågor, och nya svar som inte stämmer med den första hjälpen (som jag äntligen förstod och kände mig hjälpt av!!!). 
Tänk så mycket lättare det var förr. Då kunde man gå på en buss, fråga var den gick och betala med sina pengar från fickan. Idag blir det så krångligt, när en ska ha förberett sig långt i förväg. Laddat ner appar. Bokat i förväg...
Och jag som har så dåligt lokalsinne behöver minst en kvart för att hitta till bussen jag ska byta till... vad gör jag när resrutten ger mig fyra minuter från tåget? Om jag missar den fungerar ju inte biljetten?!

Bekräfta? Kan jag skriva ut sen då, eller försvinner all information?
Har jag skrivit upp numret?
Blir jag lurad nu?

Suck... 
Tack o lov att jag inte är ensam. Det är fler som fyller i fel. Andra har liknande problem eller frågor. Och så bra att det oftast går att lösa, även om det kan ta timmar av grunnande och sökande, eller till och med veckor eller månader att reda ut (och ibland dessutom kostar en slant att lösa/förstå/rätta). 
Och varmt tack till alla vänliga människor som hjälper mig (och andra) rent praktiskt eller mentalt genom bekymren. 
Ikväll tackar jag min lyckostjärna för min kära syster, som är bästa hjälpen genom dagens bekymmer... och äldsta dottern som är en hejare på engelska (när min är rätt bristfällig). Förhoppningsvis har jag i alla fall ett problem mindre ur världen.  Tack! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar