lördag 3 augusti 2019

Naturkollen - Göra ett Bihotell / Insekthotell


Jag har tillverkat tre stycken bi-/insektshotell i sommar, av ett ikullfallet träd som jag sågat i mindre bitar i skogen. Väl hemma, borrade jag sedan ett gäng hål i varierad storlek på ena sidan av träbitarna. 



Jag har sedan försökt finna lämpliga platser i natur vi gästar, där jag kan placera bi-/ insekthotellen.  I lagom med solsken och skydd från väta. Och gärna i närhet av lite blommor och andra trevligheter för de små krypen. Då det är gott om insekter, vänliga jordgetingar och vildbin här, hoppas jag att några av dem snart ska ha funnit rum i hotellet.



Gör ett du med vettja!

Jag har lagt upp detta på naturkollen.se  . Där kan du även få inspiration och tips på andra handlingar som räddar insekter och bin. Vad du ska tänka på när du bygger ett bihotell, en sandbädd för vilda bin, eller hur du gör en äng av din gräsmatta till exempel. Samt vilka blommor som är bivänliga och du kan plantera.


Kika in och låt dig inspireras! 
Gör en insats med de medel du själv kan.
Kanske du också kan bygga ett bi- eller insekthotell, eller skapa en äng av en bit gräsmatta?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar