tisdag 16 juli 2013

Glassgrossisten- reportage




Jag har njutit av mina fyra semesterveckor, och inleder min arbetsvecka med att visa ett fotouppdrag som jag gjorde de sista dagarna innan semestern inleddes. Detta publicerades i senaste numret av HandelsNytt. Ett reportage från Glassgrossisten i Örebro.

Jag visar bilder från mitt besök tillsammans med deras skribent Linnea, som jag tidigare samarbetat med, och som jag uppskattar att jobba med. Just denna dag hade de problem med glassleveranser till självaste lagret, vilket innebar en del bryderi och frustration. Arbetslaget bestod av ett glatt gäng väl påbylsade frysarbetare och glasschaufförer. Den stora frysen med en temperatur på -25C är en tydlig kontrast till sommaren utanför, där en glass på lastbryggan går alldeles utmärkt direkt efter någon timma i frysen.

Vi fick följa dem i fikarum, omklädningsrum, i frysen och på lastbryggan, några timmar en dag i Juni. Stämningen mellan arbetskamraterna var varm, trots en snarast rå jargong. Ironi och uppriktigheter i en salig blandning. Gnäll och skratt omvartannat. Det kan verka kyligt att stå i frysen hela sommaren, men man ska alltid ha ett leende i frysen!























Länk till HandelsNytt reportage på webben: http://www.handelsnytt.se/het-sasong-for-iskalla-killarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar