söndag 8 mars 2020

Mitt bidrag till Omformera


Mitt bidrag till OMFORMERA

Ett ReDesignat textilt "kit" i lappteknik.

Tanken är att när detta produceras i flera exemplar till försäljning, så blir varje "kit" unikt och sys i matchande tyger (varje set), men att resultatet varieras en smula i lappteknik/tygkombination beroende på vilka material som kombineras.

Det är alltså flera produkter i ett set.

* Tygkasse att bära hem bäddset och filt i.
* Brödpåse och fruktpåse med dragsko, som placeras i tygkassens innerficka tills dess de används vid köp. Går även att förvara andra saker i hemma eller i butik.



Bäddset för barn:

* Sommartäcke/filt i storlek 100 x130 cm.
* Påslakan, där täcket/filten placeras uppifrån som i en ficka, 
där "locket" viks ned, likt gammeldags modell av bäddning med lakan.
* örngott till kudde i matchande tyger 35 x 55 cm.



ReDesignade textiler är ett perfekt sätt att återbruka och skapa nya produkter av begagnat material. Ingenting blir exakt likadant kombinerat, även om själva modellerna kan upprepas. 

Jag har använt mig av naturmaterial som jag köpt på second hand. Dukar, gardiner, påslakan, örngott och restbitar. För att filten/sommartäcket skulle bli lagom tjockt/tungt har den också ett inre lager av ett  gammalt tunt sängöverkast. Även den blå tråden är inköpt på secondhandbutik.

Just detta exemplar kommer finnas kvar i utställningen i Eskilstuna och senare följa med i utställning i Örebro. Så till sommaren går det att köpa just detta exemplar, om någon skulle vara intresserad. 

Skulle någon gilla min produktidé och kan tänka sig ett exemplar i ny variant av tygkombinationer är det bara att höra av sig. 

Det var väldigt roligt att sy detta, och jag har massor med textiler att roa mig med framöver. Hittar så mycket härliga tyger att kombinera i nya modeller och kombinationer. Och att sy är verkligen både kreativt och rogivande!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar