söndag 22 mars 2020

Miljövänligare vardag - Äta mindre kött...


2019 bestämde jag mig för att äta mindre kött och mer vegetariskt.
Jag drog ner ganska drastiskt på min köttkonsumtion, men utan att riktigt ha någon koll på det. Vissa månader åt jag mer och andra mindre. Eftersom familjen har olika idéer och smaklökar är det inte alltid enkelt att ordna middag som passar alla, men då vi haft en vegetarian i familjen de senaste fem åren, så är ju inte detta något nyuppkommet bekymmer.

Vid årsskiftet beslutade jag och äldsta tösen att börja notera de dagar vi äter kött/ vegetariskt (för oss räknas fisk och ägg, som vegetariskt, vilket förstås kan diskuteras).

Totalt sett har familjen dragit ner stort på nöt och fläskkött, och väljer oftare kyckling när kött ska ätas.

Jag har inte tyckt det varit svårt alls att välja vegetariskt. Oftast när jag ätit kött två dagar i rad beror det ju på att jag vill äta upp resterna. Köttportionerna har också blivit drastiskt mindre, helt enkelt för jag inte är sugen längre. Det smakar inte "mer" på det sätt som för några år sedan.

Jag har bestämt mig för att det blir ett "köttkryss" även om jag bara smakat på kycklingsoppan, eller ätit en skinkskiva på en smörgås. kött är kött.

Januari 2020 
har jag vid 15 dagar (av 31) ätit totalt ca:
650 gram rött kött (nöt/fläsk)
800 gram kyckling

Februari 2020
har jag vid 7 dagar (av 29) ätit totalt ca:
500 gram rött kött (nöt/fläsk)
200 gram vilt kött (hjort)
300 gram kyckling

Jag har inga ambitioner att bli varken vegetarian eller vegan, men vill både av miljöskäl och hälsoskäl äta mindre kött, och när jag väl väljer kött, vill jag välja bättre kött (närproducerat och ekologiskt i första hand). Jag äter gärna mindre portioner när jag väl äter kött.
Än så länge har detta inte inneburit minsta problem för mig, men vi gör ofta "buffé" till middag, så att alla kan bli nöjda och även köttälskare kan ta av kött och vegoalternativ. Det går också fint att göra klassiska kötträtter vegetariska med enkla medel.

Det blir spännande att se resultatet för 2020!

Lite synd bara att jag aldrig tidigare noterat min köttkonsumtion, för det hade varit intressant att se skillnaderna från då och nu... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar