tisdag 28 juni 2011

Balkongvisan ... (melodi: "Du lindar av olvon")



Jag sitter en afton på våran balkong
och flätar mina döttrars hår
Vi njuter skön-skimrande solnedgång
som strax över husen står

Vi sjunger en sång som dom hittar på
om prinsessor och vackra platser dit där dom vill gå
Om slott och om vita hästar och glass och så
om älvor som är så små


Vi talar om livet och om dagen som gått
om skogen och om något dom fått
Om kojan vi byggde och så förstås
om blåbär som smakat så gott

Hopphagen där på gården som blev så där bra
och leken där i skogen som gjorde oss så glad
om maten som inte passa dom så bra
och om längtan efter varm choklad


Så lutar sig mina flickor så tätt nära mig
och blundar i min varma famn
Jag nynnar på en visa någon sjungit för mig
dom lyssnar vid min mjuka barm

Sen somnar dom nära mig och jag smeker dom ömt
Det hörs på deras andetag att dom strax något drömt
och dom doftar än utav badet i den svala sjön
och kvällen den är underbart skön


Sen bär jag mina flickor till sängen där dom sover tryggt
i nattlampans mjuka sken
och täcket som är för varmt det har dom snart sparkat av
då syns deras fina små ben

Så brygger jag mig mitt te som jag alltid vill ha
och funderar över livet och allt härligt jag har
Sen kysser jag min man, som är underbar
och sömnen mig sedan tar


Ja sen brygger jag mig mitt te som jag alltid vill ha
och funderar över livet och allt härligt som jag har
sedan kysser jag min man som är underbar
och sömnen mig sedan tar

... sömnen 
mig sedan 
tar ...




Sångtexten skapade jag för något år sedan till melodin "Du lindar av olvon" (av Håkan Norlén). Den berättar mycket om min relation till barnen, vår familjs kärlek till skogen och om hur jag uppskattar fantasi, spontan kreativitet och närvaro. Den berättar också om hur våra lyckliga lediga dagar kan te sig. Jag har tänkt att visan ska få vara med i det bokprojekt jag och skribenten Annika Gelin arbetat en längre tid med. Fotografierna som arrangerats i ett montage är en skiss på ett bokuppslag till vår bok, som handlar om kvinnor och kreativitet. I boken samsas porträtt och intervjuer av kreativa kvinnor, med poesi och fotografier på blandade motiv inom ämnet. Vårt mål är att skapa en coffetable-bok ... men när den blir klar och vad den får för form är ännu oklart. Jag kommer säkert berätta mer om vårt bokprojekt lite längre fram. Vet du ett bokförlag som skulle intressera sig för en vacker bok om Kvinnor och kreativitet får du gärna höra av dig. Inspirerande och vacker kommer den i alla fall garanterat att bli när den blir klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar