söndag 3 juli 2011

Handduken ...




En vacker duk för handen finner jag 
så slät och fin i en antik-butik

Den ser som ny ut och den gör mig själ-glad
för den är handvävd och helt skönt unik


Fyrtio kronor kostar fina handduken
ett muntert pris för mig, ett litet fynd

Och duken den är ju så vackert struken
att lämna den där, ack, det vore synd


Betalar mannen som har vita tänder
och med mig hem till köket jag den tager

Jag stryker handen över linnets ränder
den är så fin, den är fantastiskt fager


Betänk all tid som handduken den krävde
av kvinnan H.K som har vävt den här

Noggrant satt hon där fast och ivrigt vävde
sitt fiskbensmönster med röd rand, som bär


Ja först så spände hon sin väv i stolen
och sedan valde hon sitt lin och garn

Sedan så satt hon där med väv i solen
och sent på natten när hon nattat barn

Nu ska så handduken förgylla vardag
för mig uti mitt gamla lilla kök

Nu får den glädjas i mitt hem och var dag
får vara med i skratt och i vårt stök!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar