tisdag 20 september 2011

Patentstupet ...


Jag har idag levererat bilder till mitt senaste uppdrag för en av mina återkommande kunder: LäkemedelsVärlden, som är en tidskrift som vänder sig till främst apotekare och farmaceuter. Bilderna från senaste uppdraget kan jag dock inte visa er ännu (med respekt för att låta kunden få ut sin tidskrift först). Istället visar jag bilder från ett av mina tidigare uppdrag för dem.

LäkemedelsVärlden uppskattar inte bara min förmåga som fotograf och bildskapare, utan även mina idéer, och mitt konstnärliga uttryck. Detta gör uppdragen för dem väldigt utmanande, roliga och inspirerande. Ibland uppskattar de ett mer illustrativt uttryck, och vid en del uppdrag för dem har jag kombinerat illustration med fotografier. Vid detta uppdrag har jag enbart arbetat med fotografier och kreativ bildbehandling av dem i Photoshop.


Alla uppdrag jag gjort för LäkemedelsVärldens räkning har avsett omslagsbild och ett gäng bilder till numrets huvudartikel. Just det uppdraget hade temat "Patentstupet".

Kortfattat handlade "Patentstupet" om att patent på läkemedel går ut, och om problemen som detta orsakar. I detta fall berättade de för mig vad artikeln gick ut på och vad ordet "patentstup" syftade på. Då de hade ont om egna idéer fick jag mer eller mindre fria händer. Tyvärr har min blogg problem med att visa en del bilder så stora som jag skulle vilja, så klicka gärna på dem för att få se dem i större format!


Jag valde att fokusera just på ett stup, pengar, läkemedel och ordet Patent, som jag skrivit in bland annat på sedlar i bilderna. Jag och kunden ville få olika varianter på samma tema, men med lite olika uttryck, då de skulle gå över många sidor och som omslagsbild. Jag tycker om känslan av att piller och pengar liksom flyter in i varandra. Bilden nedan skapades för att visa att forskning kostar. 


Det blev ett kreativt och intensivt jobb både vid fotografering och sedan med avancerad bildbehandling. Arbetsprocessen är fantastiskt spännande och utvecklande. Något av det allra bästa med att arbeta som frilansfotograf, är att jag ständigt måste lära mig nya saker och sätta mig in i nya ämnen. Jag har verkligen ett utvecklande, kreativt och roligt jobb!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar