söndag 6 maj 2012

Vårutflykt -Trystorps ekängar ...



I veckan har jag ägnat mig både åt fotouppdrag och hemtjänst-sysslor i en salig kompott. Igår när det var lördag, njöt vi natur och röjde stökiga hemmet ... men oj vad kallt och blåsigt ute. Idag hade dock vinden lugnat sig, och solen spred sin värme över gården utanför vårt fönster. Utflyktsväder?!

Denna söndagsmorgon började jag plötsligt längta efter ett speciellt natur-reservat som jag besökte vid flera tillfällen som barn. Jag minns att jag och min syster älskade de stora ihåliga ekarna. Att vi brukade ha med oss filt och matsäck, och njuta solsken, blommor och småfåglar. Jag började klura på vad det var för natur-reservat jag tänkte på. Jag har inte besökt det på år och da´r. Det tog ett bra tag innan jag kom på namnet på natur-reservatet ... men så trillade min krona ner, och jag utropade glatt till maken: 

-"Trystorps ekängar ska vi till!"

Så vi ordnade genast matsäck, och tog med varm choklad i termos. Maken packade med sin bästa kikare, och så for vi iväg mot vårt utflyktsmål. Vi fick en riktigt underbar dag, och våra fina döttrar talar redan om vad de ska göra nästa gång vi kommer till Trystorps underbara ekängar. Vitsippor i mängder och knoppar på träd och buskar. Helt enkelt underbart!

Bilden överst föreställer mig tillsammans med yngsta dottern i en av de enorma ekarna (storasyster är fotograf för den bilden). Övriga bilder är mina. De är från Trystorps ekängar, ett fågeltorn vid Vibysjön och Tångeråsa Kyrka, som är en av Sveriges äldsta träkyrkor. Visst kan vi känna historiens vingslag slå både i de gamla ekarna och invid kyrkan. Missa inte de söta små turkosa äggen, som vilar i ett litet bo i fågeltornet! (Klicka på bilderna så ser du detaljerna bättre.)













Länk till Tångeråsa kyrka:

Trystorps ekängar:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar