onsdag 20 juni 2012

1812



Nu ska ni få höra!

1812 är en teaterföreställning som kommer ha urpremiär den 19 Augusti i S:t Nicolai kyrka, Örebro. Jag fick uppdraget av Nikolai församling att skapa en lockande bra affischbild som andades teater och gärna visade Nikolai kyrka, där föreställningen kommer utspela sig. 

Jag fotograferade dessa fina damer, friserade och iklädda kläder och hattar från rätt tidsepok. Framför Nikolaikyrkan viskar de, om de hemligheter som utspelade sig här 1812. Föreställningen regisseras av Mia Nilsson (som jag presenterat här tidigare på min blogg).

När jag skulle till Svenska Kyrkan för att diskutera upplägget för fotograferingen läste jag av en slump fel på adressen. Jag begav mig till Storgatan 7, där jag stod still en stund och funderade på varför jag inte kunde finna Svenska kyrkan. Jag ringde upp min kontakt, och fick den rätta adressen som låg något kvarter bort.

Väl på plats talade jag om att jag läst fel, eller att min kontakt kanske skrivit fel adress ... varpå hon genast kollade sin mail, och jo det var rätt i mailet. Jag hade med andra ord bara kommit ihåg fel adress. Men strax förstod jag till vilken plats jag faktiskt begett mig ... 
platsen där det hela hände!

Under vår diskussion om vad som önskades vid fotograferingen, visade hon mig en text som troligen kommer finnas i något informationsmaterial. Det visade sig att jag gått till den adress som hela föreställningen fokuserar kring. Ja vad hände egentligen just på Storgatan 7 hos änkefru Hjort år 1812?

Jag passar på att visa er den lilla textsnutten jag blev presenterad på vårt möte, 
och önskar er varmt välkomna till föreställningen 1812! 
Biljetter kommer att kunna köpas på Ticnet och Örebrokompaniet.

Känner du till Örebro bäst bevarade hemlighet?
Upplev 1812 – teater på platsen där det hände!

Psst… visste du att freden mellan Ryssland och England slöts i Örebro 1812, hos änkefru Hjort på Storgatan 7? Och det var inte det enda som hände under riksdagen i Örebro. För "alla var där" – kungligheter, ryska och engelska sändebud och faktiskt även psalmförfattarna Wallin och Franzén… Låt aktörer, kör och orkester föra dig 200 år tillbaka i tiden. Upplev 1812 – på platsen där det hände.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar