torsdag 4 april 2013

BARNENS KYRKA ...

(Klicka på inlägget för att läsa det i sin helhet)

Jag fick nyligen i uppdrag av Svenska Kyrkan att fånga barnverksamheten i Nikolai kyrkan (Örebro). Uppdraget gick ut på att fotografera barn i kyrkomiljö med glad präst och "Nasse"(barnverksamhetsledare utklädd, som en figur i gul mössa). När bilderna var fångade fick jag i uppdrag att skapa en affisch med ett kollage av bilderna + "gärna en pannkaka, eftersom barnen serveras det var gång".

Jag valde att fokusera på BARNENS kyrka. Att den är på deras förutsättningar, glädjefull, fantasifull och rolig. Jag ville att bilden skulle locka barnen, därav de barnsligt tecknade färgpennorns framfart bredvid/på bilderna, som om de välkomnas vara med även på affischtillverkning. Det blev en soligt busig pannkaka, lekfull präst och "Nasse" som är ute och "fantasi-flyger" med barn vid altaret i Nikolai kyrkan. Andra inslag från kyrkan, är kyrktornet som kalas-hatt på en glad flicka, och "ljusbåten" som i Nikolai kyrka används som plats för alla besökarnas tända ljus. Ljusbåten satte jag i händerna på en glad gosse med pingviner på tröjan. En våg att vada i, en präst att flyga med, en pannkaka som skiner som en sol, en blomma som växer, en filur att leka med, och ett moln att vila på. 

Färgpennorna var ett tydligt återkommande inslag när jag fotograferade barnen, och därför blev skrynkligt papper med färgpennor som blandas med fotografierna, en naturlig och lekfull grund att placera allt på. Jag hoppas att bilden förmedlar känslan av att Barnens kyrka är just otvungen och okonstlad. En trivsam plats där barnen tillåts vara fantasifulla, frågvisa och med spring i benen. Jag bör kanske tillägga att det också var just den känslan jag verkligen fick, under min stund med barnen, prästen, föräldrarna och församlingsassistenten ("Nasse").

Jag gjorde även en annan variant med något fler detaljer, som fungerar bättre i större format. 

Länk till verksamheten:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar