måndag 14 juli 2014

Njuta nära semester...

Jag kan bara inte förstå, varför så många väljer att fly Sveriges underbara sommar för sol och bad-semestrar i fjärran land. Jag älskar att resa för att få nya perspektiv och upplevelser. Men dem får man inte i en solstol på en strand eller vid en hotellpool. Ur miljöperspektiv borde vi prioritera bort en hel del flygresor och semestra med andra medel och lite närmare... mycket oftare.

Personligen tycker jag det bara är jobbigt när himlen blir molnfri och temperaturen överstiger 20C.
När det är så hett som den senaste veckan får man kämpa för att finna svalka, skugga och släcka törsten. Skydda ömma hudar från att brännas. Sedan är det förstås en annan femma att jag gärna förlänger sommaren genom att börja njuta sjödopp så länge vattnet håller minst 15C, och att jag gärna vandrar barfota på skogsstigar även i regn. 

Men även om inte alla känner som jag finns det sol att lapa även på nordliga breddgrader.
Dessutom bjuder även vårt land på underbar natur och underbara bad. Även under de hetaste sommardagarna finns det utrymme för en egen liten sandstrand om så önskas. Det gäller bara att söka och finna dem. För oss som föredrar sötvattenbad före saltvattendopp finns det gott om friska sjöar att dyka, simma och flyta i. Och i de lite större sjöarna kan vågorna bli stora nog för att göra doppet lite mer spännande och busigt.

Så rym inte härifrån med ett flyg på ren rutin, bara för att alla andra gör det, eller för du brukar göra det. För du anar kanske inte, att du har den bästa, enklaste, mest rofyllda, miljövänligaste och vackraste semestern alldeles runt knuten!

Kanske tycker du som jag, att det bästa är när vädret växlar mellan sol och skugga... och när solen sänker sina strålar och mjukt ljus faller på världen och människorna... ja då infaller den ljuvaste sommartiden av alla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar