torsdag 31 juli 2014

Värmebölja...


Kära värld vilken värmebölja!

För mig som inte trivs under alltför gassande sol, är det verkligen på tok för varmt nu i Närke. Lägenheten håller 27-28C och ute råder stiltje. Vinden känns inte, även om den syns. Svalkar ingenting, när den rör om i mitt hårsvall. 

Jag längtar innerligt efter svalare dagar. Att dyka ner i sjön är inte bara lycka, utan känns som livräddande...en räddare i nöden. Och hemma, med långt till sjön, gäller kallduschen. Vatten i mängder dricker jag för att hålla vätskebalansen under kontroll, och för att förhindra huvudvärk/migrän. Svetten lackar både under jobb och under lediga timmar. Ja, i min kropp, där är den här värmen nästan outhärdlig.

Trots att jag njuter mer av sommaren, de somrar när temperaturen är svalare och vinden fläktar friskare, så får jag och likasinnade förstås försöka ta vara på sommaren oavsett väderlek och temperatur. Njuta av sjön, utflykter/resor, och av att småpyssla eller slöa hemma, de dagar eller timmar när man inte jobbar eller har traditionell semester. Ja, fast jag anser att jag har "semester" alla timmar jag inte jobbar. Vi har ju inte aktiviteter och annat inbokat på sommaren, på samma sätt som under övriga året... och eftersom barnen har sommarlov, så får jag "leka semester" när jag jobbat klart för dagen.

Och så får jag väl försöka uthärda bastukänslan ett tag till... och unna mina sol- och värmedyrkande vänner att njuta av den rådande värmeböljan. 

För jag anar att jag oftare än dem, är lyckligt nöjd med de mer genomsnittliga Svenska somrarna, med ömsom regn, ömsom sol i temperaturer mellan 12-20 C.

Hur som helst är livet rätt fint. Vi har ju njutit och har sommar och lediga dagar kvar innan det blir snö. Och att jag kommer få mina svalare dagar... ja det behöver jag inte betvivla. För jag är övertygad om att det även i år kommer att bli höst, och så småningom även vinter. Ja och då har vi minsann samlat samlat massor med sol och värme vill jag lova. 

Ja en sak är i alla fall säker.
Sverige är fantastiskt... 
och inte alltid så där  Svenskt "lagom" och förutsägbart...

*




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar