onsdag 24 juli 2019

Miljövänligare vardag - Svin(n) bra låda!


När jag storhandlar och ser hur mycket som är på väg att slängas redan i butiken, har jag ibland stannat och pratat med dem som sållar bort frukt och grönt, kring resurser, hållbarhet och frågat dem vart all denna mat tar vägen. 

Vi handlar på alla möjliga affärer, lite beroende på situation och vad vi ska köpa. Om vi ska handla lite eller mycket. Fått en rabattkupong med hög % rabatt, samt efter utbud och behov etc.

Idag storhandlade jag på City Gross. Där har jag vid något tillfälle sökt upp chefen och diskuterat deras tänk med varor som "gått ut" och varför de gallrar så hårt på grönsaksavdelningen och slänger så mycket. Varför jag inte får köpa en ätbar vara som gått ut för en tid sedan (ett av exemplen: stenåldersbröd-mix, som enbart består av frön och nötter.)

Idag upptäckte jag något som gladde mig:

SVIN(N)BRA LÅDOR 10:-/kg

Invid en stor skylt:
"En tredjedel av all mat som produceras äts aldrig upp - det tycker vi är fel. Därför släpper vi lådor med frukt och grönt som är ätbar, men som skulle slängts av skönhetsfel".

Se här vad jag fick med mig i en låda för 21.50 :-

7 st persikofrukter 
4 st nektariner 
1 st lime 
2 st passionsfrukt
1 mango, 
1 klase vindruvor 
1 röd paprika 
broccoli
några salladsblad 
200 g ruccola.

Det var roligt att välja låda, och att inte riktigt kunna se allt vad den innehöll (den var invirad i plast, vilket kanske inte var helt ultimat... men all utveckling tar tid och måste börja någonstans. Ändå ett steg i fin riktning med idén svin(n)bra låda.).

Jag tvekade mellan lådan som hade en ask med björnbär, den med många fina små tomater eller denna med mest kärnfrukt och en fin mango.... och så fick jag gå och lägga tillbaks de nektariner som jag först tänkt köpa. Nu behövdes inte de längre inhandlas.

Nu sitter jag här med stor färgglad fruktskål framför mig. Jag har redan smakat en nektarin, persika och vindruvor, i en skål med brutet knäckebröd och mjölk. Mums! 

De små skönhetsfelen gick inte att upptäcka med smaklökarna, och med ögonen var de verkligen bagateller. En ensam liten vindruva fick jag kasta (pga mögel). 

Hejar på alla butiker som vågar sälja allt som är ätbart oavsett utseende och tryckta siffror om deras ev hållbarhet!

:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar