lördag 13 juli 2019

Semester


Njuter min semester. Sista helgen innan jobbet drar igång ägnar jag en del tid åt att reflektera över tillvaron. Undrar lite vad jag vill ha mer av i min vardag, och vad jag önskar mindre av. 

Vad har jag prioriterat och vad har jag skjutit framför mig? 
Vilka omprioriteringar bör jag göra? 

Det gäller både i mina olika uppdrag/jobb och på min lediga tid. Engagemang och åtaganden, familjen, släkten, vänner, intressen och nöjen. Ja och så hushållsstök och andra saker som en lätt glömmer. Föräldramöten, enkäter och logistik mellan olika jobb och administrativa sysslor. 

En av mina reflektioner är att jag vill dela mer. Dela mina tankar, reflektioner, erfarenheter. Mina alster i varierade former. Om jag vill ha mer av det jag älskar är det ju ingen dum idé att visa vad jag gör och vill göra mer! 

Det sägs att "om du/det inte syns på nätet, så finns du/det inte". 
Det är något jag inte alls tycker är sant, även om jag inser att det på sätt och vis kan upplevas så, beroende på hur man ser det. Alla människor är ju värdefulla i sig själv, utan att "prestera" så det syns runt hela jorden vad en kan och vad en gjort.

Närvaro är något av det viktigaste, om du frågar mig. Och den är mer påtaglig i den verkliga världen. Där den kan upplevas med alla sinnen.

Det står jag för, och jag känner mig inte mindre lyckad för att jag också arbetar på detta vis. Jag försöker vara närvarande oavsett vad jag gör och vem jag möter, i arbete och övrig tid. 

Jag gör faktiskt väldigt mycket, och känner mig uppskattad för det oavsett om det syns eller ej på min blogg, hemsida eller i sociala medier (även om det är roligt när det gör det också förstås!). Bilder eller texter på ett företags hemsida, i en tidning, broschyr, affisch, trycksak eller kanske i ett familjealbum sen. Oavsett om det jag fångat/skapat syns på en busskur, sprids i sociala medier eller det omskrivs på internet. Eller om den inte gör det. 

Om jag känner att jag gjort ett bra jobb och min kund är nöjd, då är jag också tillfredställd med mitt jobb. Och i mitt arbete i hemtjänsten vill jag göra skillnad för de gamla och med mina kollegor som ett team. Jag vill dela de gamlas glädjeämnen och sorger. Få dem att skratta, berätta, le mot mig eller kanske sjunga. Ge och dela med mig av min omsorg och omtanke. Ja, så känner jag med mina andra uppdrag och på ledig till också. Det viktigaste är vad som utspelat sig mellan mig och mina medmänniskor, inte hur många andra som fått se det sen.

Men det är klart att om jag var en fena på att sälja mig själv, slå mig för bröstet och visa alla bilder och texter jag levererar, uppdaterade hemsidan, bloggen och tillbringade mer till på internet och med att "sälja", så skulle jag kanske ha ännu fler kunder som uppskattade mina fotografier, texter, illustrationer, workshops och annat jag skapat. Musik jag skrivit. ReDesignade alster. Eller så kunde jag utvecklas i nya riktningar som stämmer med mina värderingar och visioner? Jag vill ju vara en kraft och inspirera med tankar och handlingar. Sprida engagemang i skog, natur, hållbarhet och samhällsfrågor.

Kanske ännu fler människor skulle uppskatta mig och det jag kan, som företagare, samarbetspartner, medarbetare och som medmänniska?! Kanske leder det till ännu mer av godo... ?

*

Så jag hoppas att jag kan ta mig i kragen och bli lite duktigare på att visa vad jag skapar med olika medel här på bloggen. 

Men eftersom jag fortfarande har semester ska jag först njuta av min sista helg med familjen, hemma och i naturen. Tja och blir det en stund över därutöver syr jag kanske på en av de beställda tygkassarna av återbruka material (ReDesign Viola- tygkassar). 

På måndag börjar jag med firmans arbete, i form av urvalsarbete och bildbehandling till kunder som väntar på bilder. Men självklart kommer jag också att fortsätta njuta sommar!

Älskar allt med den Svenska sommaren i varierad väderlek. Tacksam vi fått just vad jag önskat. Regn och sol. Värme och svalka. Underbart!

Önskar er alla Allt Gott!
Nina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar