lördag 1 februari 2020

Januari - Friluftsliv



Lunch i skogen, en solig januaridag.

Vi far ut i det soliga vädret och söker oss till välkomnande plats för brasa och andrum.

En bit lasagne medtagen i packningen, som blev över från gårdagens middag. 



Brasan tänds med tändstål, med näver och medtagen ved idag. Det är en bit av nävern som jag dekorerade borden med, på mammas minnesstund i december. Det känns fint. Den får mig att minnas mammas röst när hon sjöng... "Det brinner en eld"...


Nävern tog jag från en ikullfallen björk, som stormen vält...

Tunn ishinna på sjön, i vackra fjäderliknande formationer.


Jag tar en liten promenad, medan brasan värmer vår måltid, och maken matar brasan och snart vänder foliepaketen i glöden.


Jag älskar den låga solen som värmer, och smeker mossan så vackert. 





 Och det är spännande att få gästa en plats vi bara tidigare noterat. Det är första gången vi tänder en brasa och tillbringar tid just här.

Det blir en kort liten upptäcksfärd längs sjökanten. 
Marken är blöt. Naturen vacker i gråblandade kulörer och toner. 


Jag finner ännu en grillplats en bit bort, 
med flera sittplatser, och en brevlåda märkt "Bengt" hängande på ett träd.

Det ser dock ut som en allmän grillplats, så den kan vi säkert gästa en annan gång (om inte Bengt sitter där förstås!). Anar det är han som ordnat till den (?).

Lasagnen smakar mums i solen, på bambutallrik med en färsk tomat som vi delar.





Efter maten värmer vi på vatten till pulverkaffet.
Gott och mysigt.
Lite småfåglar kvittrar i buskarna.

Vilken härlig liten lunchutflykt...








*

PS: Självklart tar vi med det tråkiga skräpet som andra lämnat på platsen. En ölflaska i glas, påsklämma och tomt cigarettpaket. Så trist att komma och finna så tråkiga spår av tidigare gäster, men vi lämnar i alla fall platsen i skicket vi själva önskar finna det. DS









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar