lördag 1 februari 2020

Miljövänligare vardag - Plan för 2020...



Jag vill ständigt göra mer skillnad, och kanske har jag för första gången i mitt liv blivit modern!

Nu ska vi äntligen bli fler som återbrukar och redesignar, köper begagnat, lusläser ursprung och innehåll på förpackningar och produkter... och ifrågasätter producenter, butiker, egotrippar och övrig materialism. 

Försöka finna nya sätt att hantera vårt vardagsliv och våra semestrar. 

Precis som alla andra sliter jag på jordens resurser, trots mina värderingar med ett liv som alltid strävat i miljö och människovänlig riktning. Jag (och min familj) behöver minska mitt/vårt klimatavtryck.
...även om jag är stolt och tacksam över att vi i alla år valt att tillbringa våra familjesemestrar i Sverige, och valt bort onödigt shoppande av moderna prylar och kläder i allmänhet.  

Jag grunnar mer än någonsin på hur jag kan göra störst skillnad, och hur jag kan vara med och påverka samhället, jorden och min omgivning på bästa sätt. 

Men medan jag grunnar och försöker finna nya vägar att påverka... ska jag fortsätta dela mina egna steg på bloggen. Vad jag gör i min vardag, för att bli mer klimatneutral. 

Kanske inspirerar jag någon att göra små (/stora?) förändringar, genom att våga göra annorlunda än tidigare? 

Jag har garanterat fått lättare att finna likasinnade, nu än förr, nu när fler förstår allvaret och vill vara delaktiga. 

På Facebook finns grupper som ger tips kring vad vi kan laga av våra matrester. Hur vi städar miljösnällare. Hur vi bor på mindre yta, och vilka fördelar som följer av mindre konsumtion och enklare leverne. De som kommit lite längre på olika vis, kan ge tips kring vad som fungerar bra/mindre bra, och inspirera andra att omvärdera sin vardag. Att uppskatta tid och samvaro, före prylar och konsumtion. 

Det är lätt att glömma: att äga saker kostar... både att införskaffa, och att ta hand om. Laga och vårda. Det tar både vår tid och kostar i reda slantar. 

Så bra att stora delar av världen äntligenbörjar förstå vart skuta lutar. 

Jag har längtat länge efter att fler ska omprioritera, särskilt de med makt att ta de stora besluten som sätter press på de som sliter hårdast på miljön.

Nu blir det äntligen tid och möjligt för entreprenörer och inspiratörer, att värdesätta naturmaterial,  hantverk, kvalitet och närproducerat. 

Forskare och uppfinnare som skapar miljövänligare material och lösningar som spar på resurser eller löser befintliga problem. Naturmaterial före syntetiska, och mindre kemikalier involverade i produktionen. Förändrade prioriteringar kring transporter. Mindre plast. 

Jag hoppas att detta även ska leda till att vi människor lär oss att samarbeta bättre. Värdera vänskap och samarbete. Uppskatta delat ägande, tiden, våra sinnen och närvaron på ett nytt vis. 

Vi lever i en spännande tid!

Snart kanske min dröm om en förpackningsfri butik finns inom räckhåll?

Och så kan jag här på bloggen fortsätta ge tips på andra människor, företag, produkter och händelser, som inspirerar mig!

Förhoppningsvis blir det också lättare, när övriga samhälle är med "på skutan". När politiker inser att de måste dra i handbromsen och styra om seglet i ny riktning. Förändra själva strukturen. Det är nu det händer (hoppas och tror jag). 

Paradigmskiftet...!




Bilden ovan är en mix av två av mina fotografier. Den symboliserar att vi skapat "skit" som vi sedan själva kryddar vår föda med, och som vi också tvingas äta upp... samt den vissnade jord som följer av vår egoistiska och kortsiktiga melodi. Den cirkeln vill vi inte fortsätta vara en del av... den måste brytas.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar