söndag 29 april 2012

Inspirationsdag på Fotografiska ...



I fredags for jag mot Stockholm, för att unna mig en heldag fylld med inspiration. Svenska Fotografers förbund välkomnade sina medlemmar för inspirerande föredrag och samtal, samt efterföljande after-work på Fotografiska. 

Vilken härlig energi- och social- "injektion" för mig! 

Jag hade nog föreställt mig att jag skulle få tid att reflektera och fundera på tågresan dit och hem. Men jag hade konstant trevligt sällskap från tågresans avfärd vid kl 08.00, och tills jag åter stod på Örebro central vid midnatt. 

*

Strax före avgång står överraskande en vän på perrongen. Vi samtalar om jobb och liv fram till hennes slutmål strax före Stockholm.Väl framme har jag stämt träff med en god vän, som lovat hjälpa mig med mina två tavlor som jag ska hämta från BrandPR (som arrangerat en utställningen de deltagit i). Vi traskar raskt i solskenet, glatt konverserande om livet och allt vad det innehåller. Smörgås på uteservering i brådrasket, efter sällskap upp till BrandPR, där vi hämtar tavlorna, som han ska omhänderta för en tid framöver. Sällskap till Fotografiska, där jag tar farväl ... och sammanstrålar med en Örebro-kollega. Föreläsning om kreativitet och direkt följt av guidad visning i Fotografiskas spännande utställningar. Vi betraktar bilder och pratar om uttryck och innehåll.

En enkel måltid avnjuts med min Örebro-vän (kollegan) i restaurangen. Samtal om projektidéer och inspiration. Strax därefter är det dags för henne att fara vidare. Jag finner mig "ensam" bland en stor skock med främmande fotograf-kollegor på nästa föreläsning om ett dokumentations/konstprojekt. Det dröjer dock inte länge innan trevliga samtal och diskussioner är igång kring "runda bordet". Vi pratar om bilder, press-etik och företagande. Samtalen fortsätter sedan uppe i Fotografiska´s restaurang under "after-work". Trevlig musik, samt mat och dryck för dem som önskar. Samtal om jobb, utrustning, bostad, familj och bilder. Öppenhjärtligt och varmt byter vi tankar, erfarenheter och visitkort. Välkomnar varandra till kaffekoppar och samtal vid andra tillfällen.

När Fotografiska stänger sina portar är det lagom dags att bege sig till stationen och sista tåget mot Örebro. Promenad och tunnelbana, i sällskap med en av de nya bekantskaperna ... en fotograf-kollega som ska med ett tåg mot Uppsala. Köpa tågbiljett, smörgås och Anna Janssons senaste pocket-bok ... i tron att den ska läsas under hemfärden. Jag sätter mig på en bänk och väntar på att det ska bli dags att gå till mitt tåg, men hinner bara sitta ner tre minuter innan en annan gammal vänskap dyker upp mitt framför näsan på mig. Trevligt sällskap och intressanta samtal under hemresan genom mörka vårskogar. Vid midnatt är vi framme och tar farväl av varandra. Glad men trött, far jag hem med bilen till min sovande familj. 

Jag är fantastiskt nöjd med min inspirationsdag. Brygger mig en kopp te och landar i soffan en stund innan jag kryper ner i sängen.

*

Ja, jag mötte verkligen "goa" människor från morgon till kväll i fredags. Lördagens årsmöte och efterföljande fest missar jag i år ... men man kan ju inte vara med på allt här i världen. I min plånbok har jag en liten hög med visitkort, till mina nya bekantskaper. I mitt sinne rör sig idéer, och jag har fått ny inspiration till kommande och pågående projekt. 

Inspirerad!


Oscar Lovnér och Rickard Larsson var några av de trevliga människorna jag mötte på min inspirationsdag. 

Länk till SFF, Svenska Fotografers Förbund

Länk till Fotografiska, och dess spännande utställningar, som jag varmt rekommenderar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar