lördag 14 april 2012

Vårkänslor!


 

Ja nu känns det som våren äntligen återkommit! 

Idag for familjen ut på vårens första cykelutflykt. Det blev 18 km natur, med paus för varsin glass i vårsolens sken. Vitsippor, snödropp och tussilago vid väggrenen, och fågeldrillar i trädkronorna. En bäver simmade stilla längs med å-kanten, tills han dök ner under ytan med ett ljudligt plask. Vi njöt av frisk luft, solens värme och ljudet av våra cykeldäck mot grusväg ... och naturens alla härliga ljud.

Igår såg jag två älgar ståendes invid vägkanten, när jag var ute och for i bil på jobb. Det är inte ofta nu för tiden man ser älg. När jag var liten minns jag att vi kunde bestämma oss för att åka en sväng med bilen om kvällen för att se på älgar, och i mitt minne så såg vi också alltid älg vid dessa tillfällen. Nu för tiden kan det gå flera år mellan tillfällena jag ser älg. Kanske för jag numera är stadsbo? ... men med tanke på hur mycket vi ändå njuter skog och natur, tycker jag det nästan är konstigt sällan vi får skåda älg. Rådjur däremot ser vi ganska ofta, och då och då får vi syn på tranor, falk, hök och en och annan hjort. Det är dock sällan jag har kameran framme vid dessa tillfällen, så det blir inte många bilder på de vilda djuren tyvärr.

Idag får ni se några snödropp som vårtecken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar