torsdag 27 september 2012

Bildbyrå och hemsida ...




Kanske undrar ni vad jag har för mig mellan mina blogginlägg, som ju inte alls bara fokuserar kring mitt företagande och mina fotouppdrag ... och dessutom inte uppdateras dagligen.

Livet är en salig kompott av livet med familjen, jobb inom firman som fotograf & kreatör, och mitt "extraknäck" inom hemtjänsten. De flesta fotouppdrag just nu har varit "porträtt i miljö"-jobb, samt företagsporträtt ... och flera av dessa har inte velat synas på bloggen, vilket jag respekterar.

Jag har sedan 1999 varit med i bildbyrån TIOFOTO, som för några år sedan köptes upp av Nordic Photos. Jag var oerhört stolt när jag blev intagen på TIOFOTO 1999, då den var en av de största bildbyråerna och med ett oerhört gott rykte. Men det har förändrats genom åren.

Efter många års grunnande har jag nu äntligen tagit mig i kragen och går ur bildbyrån. Jag har genom åren sålt många fina bilder till reklambyråer, tidskrifter, företag och bokförlag (även under 2012). Bilderna har blivit bokomslag, hamnat i reportage, artiklar och reklamsammanhang, både i och utanför Sverige. Tyvärr "glömmer" en del att publicera fotografens namn, utan nöjer sig med ©NordicPhotos ... och jag undrar hur det går med mina bilder som NordicPhotos sålt vidare genom andra bildbyråer som Getty Images och Polfoto med fler (Alla bilder ©Polfoto står det på deras hemsida).

Det är förstås väldigt roligt att sälja bilder till Bonnier, Appelberg Publishing, Liber AB, Nordiska Tidningsbolaget, Åkesson & Curry, Gleerups, Posten Norge, Natur & Kultur, Kungliga Biblioteket, Global reporting etc. Jag borde känna mig mer framgångsrik än det syns på mitt företagskonto. Tyvärr har Nordic Photos nämligen inte varit så duktiga på att betala fotograferna, vars bilder de lever på. Nej de verkar inte vilja betala alls! Vi fotografer har fått bråka för att få betalt, och det har inte alltid hjälpt (jodå, jag har fått liiiite betalt när jag orkat ägna timmar åt arga mail och telefonsamtal till Stockholm och Island). Bildbyrån har idag skulder på  femsiffriga belopp till mig, som jag hoppas de inom kort ska betala.

Därför arbetar jag just nu hårt på att starta en egen bildbyrå. Samtidigt skapar jag en ny hemsida, främst för att jag inte kan uppdatera min gamla hemsida. Men även för att jag ska få en helhetslösning som rymmer lite mer än bara mina fotografier.

Det tar mycket tid att skissa på layout och upplägg, lösa det rent tekniskt med att finna lämplig hemsideleverantörer, lämplig plats och leverantör för administration av bildbyrån, samt att samla ihop bildmaterialet till bildbyrån. Jag ska besluta mig för layout, rubriker, undersidor och prissättning, samt betalningssystem etc.

Det ska hur som helst bli fantastiskt roligt att själv kunna styra upplägg och administration av hemsida och bildbyrå. Och fantastiskt fint att få se pengar på mitt konto när jag sålt en bild, istället för att bara få sända en faktura på en trevlig siffra (som man sedan aldrig mer ser röken av).

Dessutom kommer jag få möjlighet att konversera mina kunder, för idag tror jag knappt de vet vems bilder de köper.

Jag ser fram emot att få välkomna er till hemsida och bildbyrå inom en snar framtid!



2 kommentarer:

  1. Hej! Väldig bra artikel! Funderar också på att starta eget bildbyrå. Undrar hur det gick för dig? Menar om det var krånkligt att bygga upp webbsidan. Tips om vad man vore tänka på? Carolina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carolina! Tack! :) Jag har tyvärr inte kommit så långt som jag hoppats med egna bildbyrån pga uppdrag och andra prioriteringar. Rekommenderar dig att kolla upp ImageDesk, som kan ordna administrationen med betalning etc. Men jag tror man behöver lägga mycket energi på att marknadsföra bildbyrån när man startar den. Kanske slutar det trots allt med att jag söker in på en annan bildbyrå, då jag inte känner att jag hinner administrera den i den omfattning och takt jag hoppats. Önskar dig lycka till med fotograferandet och bildbyråtankarna! :) Nina

      Radera