onsdag 31 oktober 2012

Halloween...





Se vad som vandrar i mitt kök ikväll!

Jag har aldrig varit ett fan av Halloween. För min del handlar det främst om att jag tycker det triggats av kommersiell handel, och för att många verkar tycka att det ersätter Allhelgonaafton.

För mig är det viktigt att vi fortsätter hedra våra bortgångna vänner och släktingar. Därför shoppar jag inte loss ens för barnens skull vid Halloween. De får gärna gå på Halloweenkalas hos vänner, bara de inte infaller på Allhelgonaafton, för då tycker jag att det krockar med mina värderingar.

Men barnen vill fira Halloween, och så länge det bygger på att ha mysigt och roligt med kreativt pysslande, och firandet inte bygger på att vi måste shoppa... så får de gärna fira Halloween. Själv har jag kräkfobi + och är inte särskilt förtjust i monster och skräckteman... och undviker därmed Halloweenkalas. Nej, Halloween är inget riktigt för mig. Men för barnens skull har jag nu sytt en svart långklänning till 8-åringen, av en gammal mörkläggningsgardin, som jag inte använder längre (ReDesign). Sedan har barnen klippt girlanger i form av pumpor och spöken som de dekorerat sitt rum med. Jag har köpt två minipumpor för tjugo kronor styck, som de skurit till pumpa-ansikten för varsitt värmeljus. Nu sitter de utspökade lyckliga framför Nightmare before christmas, med chips och lite godis ... som de avnjuter efter stekta korvfingrar med körsbärstomater till middag.

Och visst får vi till lite spöklika bilder på fina tösen i långklänning!
Nedan ser ni en bild på henne, som visar att klänningen kommer göra sig även vid andra festligheter. (Bilden här inunder har jag gjort som en "solarisation" i bildbehandlingen). Längst ner serverar hon vinbärsdryck till filmen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar