fredag 16 mars 2018

Miljövänligare vardag - Flyget




Höj priserna och ransonera flygresorna drastiskt per person och liv. För privatpersoner, företag, verksamheter och myndigheter. Så att privatpersoner och företag tänker till fem gånger till innan de väljer flyget. Och höj priserna till mer realistiska nivåer i proportion till miljöpåverkan flyget orsakar. 

Människor med god ekonomi och företag kommer fortsätta välja flyget så länge inte lagar och regler hindrar dem. 

*
Miljöfrågan är viktigast av allt i valet för mig. 
Om vi inte prioriterar miljön, kommer negativa följder inom alla verksamheter och för alla människor och samhället i stort. 

Det är nu vi kan vända skutan och göra något positivt av alla miljöhoten. Skapa nya prioriteringar, jobb och samhällen. 
En bättre och hållbar framtid gör vi bäst nu, 
innan det är för sent...

*

Jag älskar att resa, och tycker att det faktiskt är lite viktigt att människor får göra det. Hur ska vi annars kunna förstå och uppskatta variation och andra kulturer? Ifrågasätta och uppskatta vad vi har, och få perspektiv på vår vardag?

Men föreställ dig att du ska halvera det antal flygresor du normalt brukar färdas/år. Verkar det så orimligt? Finns det andra sätt att sköta jobbet eller förflytta sig på? Grunna på det, oavsett om du brukar flyga varje vecka eller en gång om året. 



Mina resor har berikat och påverkat mig på många sätt. Under min uppväxt reste vi mest via bil genom Norden och Europa. Vi tog båten till Storbritannien, men vi gjorde också en flygresa till Florida med "paus på vägen", på Island ett dygn. Min första utlandsresa utan familjen var en flygresa med en väninna till Grekland. Efter studenten tågluffare jag och en annan väninna, och som ung vuxen flög jag och maken till London. Utöver det har jag rest på en hel del studieresor/gruppresor i olika sammanhang och med varierade färdmedel. Främst gästat olika länder i Europa och Norden, men också bland annat Ryssland.

Jag har fått fördomar bekräftade, och fått fördomar krossade. Chockats och njutit varierade kulturers kontraster, smaker, dofter, musik, tankar, visioner, religioner och samhällen. Av platser, människor och miljöer. 


Jag har sovit på fina och skruttiga hotell, tältat, sovit på gatan, på golvet i ett konstgalleri, på en hatthylla på tåget och på en familjs vind. Blivit hotad, lurats, kommit vilse och varit rådvill. Förtrollats av härliga människor och platser, blivit uppvaktad,  räddad ur knipor av färdkamrater, men också av främlingar. Och räddat mig själv. Blivit imponerad, överraskad och hänförd över individers och kulturers kreativitet, visioner, medvetenhet, gemenskap och över vad människohänder och tankar kan skapa. Varit hungrig som en varg och utan pengar. Förätit mig så jag blivit sjuk. Sett orättvisor och kontraster, vänlighet och generositet. Bjudits in  till privatpersoner med varierade kulturer, bjudits mat och husrum hemma hos både fattiga och rika.

Men att resor är viktiga, betyder INTE att vi måste flyga ... och inte heller att vi måste ta oss runt halva jorden eller besöka utlandet i tid och otid. 

Sedan förstår jag förstås att det kan vara komplicerat. Bor släkten eller den du håller kär i en annan världsdel, eller du arbetar i ett annat land än du bor, så blir det kanske svårare att välja bort flyget, än om du bara grunnar på var du ska tillbringa din semester.


Min lilla familj har faktiskt inte tillbringat en enda semester utomlands tillsammans. Det är inte bara av miljöskäl, men jag och maken längtar inte efter solsemestrar, och älskar svenska skogars lugn på ledig tid. Våra döttrar gjorde sin första utlandsresa när de var 10 och 12 år (med mig och släktingar har de nu gjort två utlandsresor). Det var nyttigt för dem att lämna sin "komfortzoon" och få lite perspektiv på livet och svensk vardag. Och när alla andra kompisar pratar om semestrar i främmande länder och flygresor, så har de nu i alla fall egna erfarenheter från andra kulturer och vet hur en sådan resa kan gå till.


Själv har jag de senaste 17 åren flugit utomlands ett gäng gånger. Jag har flugit till Kina, NewYork, Marrakech och till Spanien = 4 resor t.o.r. Jag har också gjort några utlandsresor med andra färdmedel (och sällskap). Målet har varit att inspireras, fånga bilder av en annan kultur, att komma närmre dem en reser med. Och så för att få inspiration och perspektiv. En resa förändrar dig på insidan. Eller ja, den BÖR göra det. Lära dig något. 

Är det verkligen värt den miljöpåverkan vi orsakar, att ta flyget två gånger om året till en veckas solsemester på samma hotell ett kvarts jordklot bort? Ifrågasätter vi ens om det finns samma rekreation och vila från vardagen lite närmare, om vi ta oss dit med ett annat färdmedel, eller bara uppleva något helt annat som omväxling? Kanske låta oss överraskas av hur mycket vackert och rofyllt vi har helt nära inpå knuten? 

Vi vandrar faktiskt alla under precis samma sol, oavsett var på jorden vi befinner oss. 



Jag tycker EGENTLIGEN att alla människor borde få flyga i alla fall en gång i livet (även om det just nu känns som om alla borde "dra i handbromsen"). Jag önskar människan det, för att få se hur små vi är på jorden, och hur lika vi är varandra, trots att våra samhällen ser så varierade ut. Att vi får upptäcka hur verkligt små vi och våra prylar är på jorden. Hur våra skogar, städer, kalhyggen och öknar breder ut sig över planeten. Att alla fick se hur det ser ut ovan molnen. Och om vi alla fick göra en enda tur och retur resa i vårt liv (eller två), skulle vi då inte välja resan med större omsorg? När den är resan väl är gjord, kan vi planera för resor med andra färdmedel. 

Jag har inte själv avgett något löfte om att aldrig mer flyga. Det beror helt på omständigheterna, hur vi/jag flyger mer. Men jag kan lova att jag tänker 17 gånger innan jag väljer en flygresa. Och eftersom vi inte har någon vana av att boka utlandsresor till semestern, är det inte troligt att vi flyger någonstans under 2018. Ingen av oss flög någonstans under 2017, helt enkelt för det inte fanns någon anledning till det. 


Och låt oss påminnas om att själva färden, många gånger kan vara själva målet med resan...

Och kanske blir det största upplevelsen en resa genom främmande länder, om du gör dem på ett tåg, på cykel, segelbåt eller med dina bara ben?



*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar