onsdag 14 mars 2018

Miljövänligare vardag




Som ni säkert redan förstått är jag intresserad av innehåll...

Yta är något vi ser, men värdet av ytan får vi bara om vi känner dess innehåll. Det gäller allt. Människor, natur, samhälle, politik, materialism osv. Innehållet betyder mer än något annat. Innehåll och mening. Och därmed kommer en ständig önskan om en ännu mer miljövänlig vardag, in i mitt liv.

Innehåll och miljöaspekter finns i alla prylar, människor, design, mat, fotografier, arkitektur, media, konst, kultur, vård, skola osv. Alldeles för mycket produceras/skapas utan att ha tänkts igenom på alla plan, vilket leder till resursslöseri. Det ser vi hela tiden i produkter, reklam, TV-utbud, butiker, restauranger, byggen och i politiken. Ogenomtänkt eller bara feltänkt helt enkelt. Tänk ett varv till innan en lag eller riktlinje går igenom. Innan ännu en pryl produceras och marknadsförs. Innan ännu ett TV-program ska bekostas och fylla TV-rutan. En ekologisk produkt som säljs i plastförpackning, är inte helt genomtänkt. Näringsfattig sjukhusmat som gör att det tar ännu längre tid innan patienterna blir friska, kanske borde ses över? 

Självklart önskar jag att myndigheterna ska ta beslut och ansvar, som tvingar storföretag, producenter och samhälle att ta större ansvar än privatpersoner för miljöfrågan och långsiktig hållbarhet. Men vi kan inte vänta på att de med makt ska bli insiktsfulla och agera. Vi måste visa dem vad som är rätt väg, för att de ska förändra. Folkets engagemang har alla gånger varit vägen till viktiga förändringar, i Sverige och i världen.

Jag upprörs något enormt över ogenomtänkta beslut, och mat och prylar som skapats utan tanke på innehåll och hållbarhet. TV som uppmuntrar folk att vältra sig i konsumtion eller säger att ytan är allt. När mat, kläder och prylar flygs kors och tvärs över världen för att det är billigare att tillverka eller packa dem i asien, trots att både tillverkaren, materialen och kunderna finns i Norden. 

Men jag blir också upprörd när jag själv köpt en matvara som vi inte äter upp i tid, utan tvingas lägga i kompostpåsen oäten. Bananer som ruttnat i fruktkorgen efter att ha färdats halva jorden till vårt kök, eller en köttfärsrätt eller kokt pasta som blivit rester av, och sedan glömts bort för de stått för långt in i kylskåpet och blivit oätligt. Så onödigt. Eller när jag slänger ett gäng tomma schampoo- och balsamförpackningar av plast, och undrar varför det inte går att köpa mer i lösvikt. Så smart det vore om vi bara kunde spara en flaska och fylla på, i butiken! 

Jag funderar dagligen på hur mitt vardagsliv kan förändras till det bättre. Vad kan JAG göra?



Jag tänker att jag vill dela med mig mer här på bloggen, hur jag försöker ta goda beslut i god riktning. Och allt handlar förstås först och främst om mina egna vardagsprioriteringar. 

De flesta har nog redan börjat, men annars är det verkligen dags att börja omprioritera... eller fortsätta göra bättre val i rätt riktning. För den bästa möjliga framtid för jorden och oss alla, levande varelser. Vi MÅSTE alla göra annorlunda än vi tidigare gjort och gör. Oavsett om vi står på startbanan eller redan är i mål med att minska vårt miljömässiga avtryck på jordens resurser.

Förutsättningarna förändras ständigt för hur och när jag lyckas vara miljövänlig eller ej, och prioriteringarna varierar. Ibland har kanske ork, energi och medel saknats, för att följa mina värderingar. Ibland bara svårt att veta vad som är mest rätt val i frågan. Ekologiskt från andra sidan jorden eller en närproducerad "vanlig" vara. Ibland kanske prisskillnaden är enorm, eller så finns det inga miljövänligare alternativ. Ny motivation får jag dock titt som tätt. 

Kanske undrar ni om allt det här jag listar verkligen rör miljövänlighet, men det anser jag. Det beror bara på hur en tänker.

* Jag vill ha färre prylar, och bättre prylar. Få föremål som väl fyller sin funktion och våra behov.

* Mer naturligt, mindre onaturligt. Det gäller både vad jag stoppar i munnen, vad vi har i vårt hem, kläder, hygien och färdmedel m.m.


* Mer meningsfullt arbete och fritid, och mindre av sådant som sliter på kropp och själ. Hitta mina tids- och energitjuvar, och hålla koll på dem. Det gäller både i arbetsliv och privat.


* Bättre hälsa. Det får jag genom bättre kost och mer motion. Mindre kött och mer grönt. Mer näring, mindre socker och mindre skräp. Mer egenplockat och mer lagat från grunden. 
Mindre stress och bättre sömn. 

* Mer naturliv och mindre resursslöseri.


* Jag vill aktivt vara en del i att förändra världen i positiv riktning. Både som medmänniska, företagare och kreatör, i ord och handling för människor, samhälls- och miljöfrågor.

Vi kan kalla det ett slags downshifting...


Många som sysslar med "downshifting", går från stressiga ekorrhjul med relativ hög inkomst och stora materiella omkostnader, till ett enklare liv där de flyttar från storstadslägenhet/ hus i stan, till liten stuga på landet, och för ett liv med lägre inkomst men med mer fri tid.

Själv har jag alltid arbetat med sådant som jag är intresserad av, är nyfiken på och inom områden jag vill utvecklas inom. Jag älskar att leva i nuet, uppskattar enkla värden och älskar friluftsliv. Vildmark. Att vara nära naturen och de människor jag möter. Jag har inte prioriterat stor inkomst före glädjen i att gilla vad jag arbetar med, även om ekonomisk trygghet är önskvärt. Jag har valt en mer spännande tillvaro och ett mer otryggt ekonomiskt yrkesliv. Som småföretagare och med genom åren varierade olika deltidsjobb, parallellt med firman. Jag har prioriterat tid med barnen, och är ständigt öppen för nya utvecklingsområden där jag kan växa och komma till min rätt. Så blir livet en ständigt spännande resa. Jag har ett innehållsrikt liv, men ingen gigantisk plånbok. Skulle jag en dag få det, skulle jag investera dem i skog, ekologiskt husbygge och tid att fortsätta fylla mitt liv med viktigt innehåll och meningsfullhet. Att göra världen till en lite vackrare plats.

Jag har aldrig varit intresserad av mode eller trender, eller av att konsumera/ shoppa kläder eller prylar. Men jag uppskattar genomtänkt och vacker design. Har alltid tyckt om ting med historia, och som skapats med kärlek och av hantverkskunniga händer. Har alltid varit en "Spara". 

Tacksamt tagit emot begagnade kläder, möbler, skor och textilier. Lagat, tagit till vara och sparat på knappar, skruvar och tyg efter ting och plagg som gått sönder. Redesignat och återbrukat. För att det är vad jag lärt mig att man ska göra. Och för att min farmor och hennes värderingar lever vidare inom mig. Vårda materialen. Uppskatta det en har.

Jag tycker om att sy, pyssla och skapa. Det är roligt att se nya möjligheter i något som redan finns. För att begränsningarna också kan vara  det som gör det lätt att göra nytt, eller ger en nya spännande idéer. Att sy om en begagnad kavaj till en barnvinterjacka, eller lägga vackra tyglappar i spännande kombinationer och sy ett lapptäcke av dem. 
Att det sedan dessutom är bra för plånboken, har alltid bara varit ett plus. 



Mitt downshifting handlar kanske främst om att förenkla. Minimera. Organisera och omplanera. Omprioritera. För miljöns skull, men också för mitt eget och familjens väl.

Jag vill slösa mindre på jordens resurser, leva enklare och få ett mer välorganiserat hem och liv. Med mindre stök, stress och "bråkig" fysik. 

Och om jag vill tillbringa mer tid i skogen året om, kanske jag behöver investera i mina drömmar. Köpa en del för att nå målet. Men jag kan försöka välja de bättre produkterna. Tänka på hållbarhet när jag köper nytt, och när det är möjligt använda begagnade material.

Mitt hem är fyllt av prylar. Kanske är nog det mesta hyfsat miljösnälla saker jag samlat på mig (eftersom jag alltid värderat det), men vi förvarar ändå mängder av ting som vi inte använder. Så skönt det vore att minimera prylarna. Använda våra kvadratmetrar och förråd på ett kanske både mer praktiskt och vackert sätt.

Jag gillar gråzoner. Tycker inte om när folk vill dela in en i fack, eller "vet hur det SKA vara". Tycker det är så trist när det inte verkar få finnas gråzoner. De flesta rör sig väl där?

Att jag anser att jag är en miljökämpe och mån om jordens resurser behöver inte betyda att jag idag är mycket bättre än någon annan på att leva hållbart. Inte heller att jag imorgon blir vegan, slutar åka bil, eller flyttar ut till skogen för att bli självförsörjande i alla former och inte orsakar några sopor. Men jag kanske funderar på just det, är medveten om vad jag idag bör välja bort, och kan ta nya beslut i min vardag i miljövänligare riktning. Så jag och familjen kan sluta med miljöskadliga produkter och prylar, och minimera avtrycket min konsumtion och mitt leverne orsakar på vår planet.




Jag kan ju alltid bli bättre. Dra ner på köttet jag så gärna vill smaka, och cykla mer. Köpa ännu mindre av nytt och mer begagnat. Redesigna ännu mer. Komma ihåg att ta med mina egna tygpåsar när jag handlar, istället för att köpa nya av plast eller papper. 


Vi måste alla börja i den ände vi själva står, och alla val i rätt riktning är av godo. Kanske sluta bara bli sur över att de ekologiska sängkläderna jag köper är förpackade i plast. Kanske skulle jag kontakta de som producerat produkten. Bråka lite med dem. Våga ifrågasätta. Få dem att fundera på miljövänligare alternativ, istället för att bara bli upprörd? 

Jag tycker jag handlar och handlar, visserligen i livsmedelsaffärer, och sällan kläder eller prylar... men ändå tänker jag att jag kunde nog konsumera mindre och bättre. Önskar att det fanns en förpackningsfri butik. 

Och jag springer med sopor och sorterar i plast, kartong och kompost. Sorterar glas, batterier och restsopor. Sorterar metall och tidningar. Hur kan en enda familj, som dessutom anser sig vara miljömedveten, skapa sådana mängder med sopor? 

Det kan lätt låta som om det är en tävling, om vem/vad som är bäst. Jag ogillar det. I alla fall inte en tävling MOT varandra och vem som "är bäst". Om detta är en tävling, så är det en gemensam tävling, att göra så många goda val som möjligt så snabbt vi kan, för att rädda världen. 

Det blir lätt diskussioner om vad som är mest "RÄTT". Ska man köpa ekologiskt ELLER närodlat? ... kravmärkt ELLER rättvisemärkt? Sluta flyga ELLER sluta äta kött? Vem har mest rätt? 

Det viktigaste är ju inte vad som skadar planeten mest, det viktiga är att vi gör aktiva omprioriteringar, och är medvetna om skadorna vi själva orsakar i vardagen. Kanske skulle dessa råd räcka:

* Minska genast din köttkonsumtion. 
* Minska genast på ditt flygande. 
* Minimera dina inköp. 
* Vårda materialen: laga, redesigna och återbruka.
* Släng mindre mat och föremål.
* Välj naturmaterial, undvik syntetiska material.

Att det finns föredömen är toppen, 
låt dig inspireras av dem! 

Många har bara börjat nosa på aktiva vardagsförändringar för miljöns skull. De ska kunna känna stolthet över de omprioriteringar som de faktiskt gör, även om de i början känns marginella för dem som kommit långt. 

Alla måste börja någonstans. Den som röker kanske vill sluta helt, men börjar med att trappa ner för det känns övermäktigt att sluta tvärt. Köttätaren kanske börjar med en vegetarisk veckodag och börjar köpa mer fisk och grönt. Den som brukar flyga till Spanien varje sommar, kanske provar att för första gången semestra i Sverige, eller väljer att prova en tågresa utomlands som alternativ.

Alla val i en miljövänligare riktning är av godo. Vi får bara inte nöja oss där, utan fortsätta med våra omprioritera i vår vardag. Det betyder varje dag ...inte bara när vi ska åka på semester.
Inte många kan gå från att ena dagen slösa enorma jordresurser till att över en natt bli självförsörjande med tänket "zero waste". Men vi kan ju placera pilen i den riktningen!

Det krävs en successiv nedtrappning, och beroende på hur ens livssituation ser ut. Förutsättningarna varierar. Det är ju en sak att vara singel och pensionär, och en helt annan om man har familj eller jobb att ta hänsyn till och kompromissa med. Småbarn, jobb, dagis, skola och aktiviteter. Och inkomsten spelar också roll. I detta fall finns det både fördelar och nackdelar med att vara rik eller fattig. De som har det gott ställt har dyra vanor och slösar troligen mer på jordens resurser, medan en familj med liten inkomst troligen redan gör mindre avtryck på miljön, men kanske har svårt att prioritera ekologiska produkter om de kostar mer. 

Men när en familj "plastbantar" sitt hem, kanske en annan familj bestämmer sig för att inte handla mer kläder under 2018. Kanske provar en familj att göra egen deo, medan en annan bestämmer sig för att välja fiskrätter på restaurangen istället för kötträtten. 
Så bra! Vad blir nästa projekt?



Det är ju lätt för just mig att vara stolt över att vi sällan flyger, när vi ändå trivs så fint i Sveriges skogar. Och ur miljösynpunkt är det väl bra att jag inte tål cigarettrök, syntetmaterial i kläder, inte sminkar mig, älskar möbler med historia, och dessutom älskar att sy och redesigna textilier. 

Men vi är ju långt ifrån särskilt duktiga ur andra synvinklar. Vi har en mindre miljösnäll bil som tar oss precis till de svårnådda platserna (och till mina uppdrag). Vi använder massor med tekniska prylar i hem och jobb, och handlar inte alltid alla saker till hemmet med miljön som första prioritet, även om hållbarhetsfrågan alltid finns med när vi handlar nytt. 

Jag förbjuder inte våra ungdomar att köpa importerade prylar och plastprodukter, när de handlar för sina egna pengar. Jag anser att det är viktigare att vi pratar om inköpen, så att de växer upp mer ansvarsfulla, och att de därmed mognar och kanske gör bättre val framöver. Snart blir de myndiga, och jag vill ju hellre att de reflekterar över sina egna val, än bara "upproriskt håller sig på mattan" tills de blir myndiga och kan leva som de vill, och köpa vad de vill.

Det är viktigt att vi inspirerar varandra att göra de goda val och prioriteringar som vi känner att vi klarar, för att vi alla måste hjälpa till på de vis vi kan. Vi måste göra mycket. Inte nöja oss med små förändringar.

Varför inte ge dig själv en utmaning, som du själv tycker vore spännande, i miljövänlig riktning!? 

Så framöver kommer ni få ta del av fler blogginlägg på tema "Miljövänligare vardag".

Häng gärna med mig, och häng gärna på!
På vår resa mot målet...
en mer miljövänligare vardag!

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar