onsdag 20 juli 2011

Abstrakt fotografi ...


Ibland får jag sådan lust att leka med färg. Visst skulle jag kunna köpa mig duk och leta rätt på målarfärger och staffli, men som fotograf ligger kameran mig närmast till hands att arbeta med. Vem säger att man inte kan arbeta abstrakt med digitala fotografier som grund?

Den här bilden formades nu sent ikväll. Jag fotograferade ett motiv under lång exponering och har sedan arbetat fritt i photoshop i lager. Jag har bara arbetat med kurvor, färger och kontraster. Bilden ser som motiv ut just såhär, men ändå helt annorlunda i sina naturliga kulörer. Motivet som stod framför mig under min långa exponering? Ja, nu handlar det inte längre om det, utan för mig var det något med formerna jag gillade, och de här färgerna. Det går inte längre ana att det är blåbärspaj med vaniljsås som varit mitt motiv från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar