tisdag 12 juli 2011

Lerbäcks Teater - Kyrkbacks ungens hemlighet


Lerbäcks Teater spelar i år "Kyrkbacks ungens hemlighet". Den spelas bara till o med 14 Juli, men jag vill ändå passa på att visa några bilder från föreställningen och uppmuntra er att ta er till Teatern i Lerbäck några mil norr om Askersund (i Närke). Den drivs av några härliga eldsjälar: Jenny och Johan Gille, som tillsammans med ett gäng duktiga skådespelare, musiker och kringarbetare genomför fantastiska föreställningar år efter år.

Jenny mötte jag 1984 då vi båda var med som barnskådespelare i "Änglavakt och barnarbete". Några år senare blev vi vänner, då vi tillsammans med tre andra härliga tjejer startade en liten teatergrupp som blev ett tajt gäng under några år i tonåren. Johan mötte jag några år senare. Numera möter jag dem inte ofta, men jag ser alltid fram emot de föreställningar som de arbetar fram med sina sköna medarbetare. I Lerbäck erbjuds både familjeföreställningar, och helkvällar med föreställningar som vänder sig till ett mer vuxet sällskap, där måltiden blir en del i föreställningen. Bland annat visar de spännande mordgåtor, där skådespelarna både agerar och serverar mat och dryck under kvällen.

Något som gör alla föreställningarna extra fina är de kreativa och smarta lösningar att med enkla medel förflytta publiken till olika miljöer. Utomhusteatern är förresten en underbar miljö att tillbringa sommarkvällen på, den ger extra stämning åt föreställningarna oavsett väder och vind. Se bara hur vackert solnedgången belyser den magiska drycken i gossens hand på en av bilderna. Duktiga barnskådespelare har de också fått tag på i sommarföreställningarna. I år både i form av paret Gilles egna barn, samt ett skönt gäng med duktiga barn och ungdomar i olika åldrar. Härlig musik och sång att njuta, samt vackra dräkter som Jenny sömmat. De har ett fint sinne för att blanda humor och alvar på ett trevligt sätt. Publik både skrattar och får en tår i ögat under kvällen.

Så om ni hinner och biljetter finns kvar ska ni skynda till årets sommarföreställning ... och så föreslår jag ni tar ett titt på kommande föreställningar på Lerbäcks Teater. Att ni får en trevlig upplevelse oavsett vilken föreställning ni väljer att besöka, är jag säker på!

Bilden överst är en bild föreställande Jenny Gille, i sin vackra klänning. Under texten inleder jag med en bild på Johan Gille, då han innan föreställningen samlade ihop pengar till SOS-barnbyar. Insamlingen var kreativt utformad som ett lotteri, med teaterbiljett i vinstpotten!








Länk till Lerbäcks Teatern hemsida:
http://www.lerbacksteater.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar