söndag 3 juli 2011

Zornuppspelningar och Ola Bäckström ...


I Örebro har Zornuppspelningar pågått hela denna vecka. Ett fantastiskt tillfälle att försöka prova sin spelförmåga, och med möjlighet att låta en jury kommentera ditt spel ... om du spelar svensk folkmusik och kan hantera ditt instrument. Själv är jag än så länge för feg för att ställa mig framför en jury. Jag spelar glatt och gärna, men har en hyffsat stor scenskräck. Ja, den mildras ju fler som står på scen, men vid denna uppspelning för Zornmärke ska man spela ensam. Att domare sedan ska sätta pris på tonerna ... nej det dröjer innan jag försöker (även om jag gärna vill försöka någon gång). Hur som helst är det många glada spelemän och kvinnor som gjort sitt försök denna vecka. Några av dem kan numera kalla sig riksspelemän.

Själv tog jag mig ner till Wadköping en kväll för lite glatt spel, och till Ola Bäckströms konsert på Felan. Han är verkligen fantastisk med sin fiol. Han spelade många sköna låtar, och några låtar som jag själv kan. När Ola spelar dem känner jag knappt igen dem dock. Med hans sätt att hantera fiolen blir melodierna till ett vattenfall av drillar som gömmer sig mellan de toner jag känner igen och hinner med. Vackert och vant spelar han dem, som om han aldrig gjort annat.

Härligt att folkmusiken fick ljuda lite mer än vanligt i Örebro denna vecka. Tyvärr har jag inte kunnat ägna så mycket tid som jag velat på konserter och i Wadköping, men jag hoppas det blir mer folkmusik framöver. Kanske har konserterna och mediabevakning fått fler att upptäcka folkmusiken och föreningarna i Örebro som arbetar för att skapa platser där musiker och dansare kan mötas. Örebro Läns Folkmusikförbund och Felan, är två av dem som jag själv tillhör.

Tack alla ni som engagerat er i arbetet med att skapa en fantastisk vecka fylld av folkmusik här i Örebro, med glada möten, dans och konserter! Tack ni glada spelemän & kvinnor som jag fick spela tillsammans med, och för de nya låtar jag lärt mig. Jag spelar gärna mer med er. Ja och tack Ola Bäckström för din sköna konsert!



Länk till Felan och information om veckan som varit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar