måndag 22 augusti 2011

Kantareller!



Färska kantareller är fantastiska råvaror för goda måltider, och denna sommar har jag och familjen njutit dem i otroliga mängder. Jo, vi har ju inte funnit jättemängder vid varje tillfälle, men flera gånger i veckan har vi kunnat plocka svamp, trots att vi alltid plockar på samma ställe. Som minst kanske vi funnit några små svampar, och som mest plockade vi ett helt kg kantareller.

Jag tror att om du väl funnit ett fint kantarell-ställe, så gäller det bara att återkomma innan någon annan gör det. För om vädret bara passar svamparna, så växer det upp nya kantareller bara något/några dygn efter du sist plockat, åtminstone i närheten av dem du sist fann. Har du rätta "laser-blicken" påslagen finner du fler. Är du färgblind är det nästintill omöjligt att finna svamparna, särskilt när de orangea och gula löven börjat falla från träden. Själv är jag inte så svampkunnig, så jag plockar bara kantareller. Det blir "trattisar"och gula kantareller. Visst vet jag namnet på en del andra svampar som jag vet att man kan äta, men jag har inte provat att tillaga andra ätbara svampar jag själv plockat ... och tills dess jag lärt mig skilja sorterna ordentligt håller vi oss till kantarellerna (jodå, jag vet att flugsvampar, som den på bilden,  ska undvikas).

Favoritmåltiden är förstås att njuta kantarellerna samma dag de plockats. Bryn dem i margarin eller smör och strö lite flingsalt och peppar över dem ... och en klick crème fraiche om du vill. Ljuvligt som förrätt eller på en stekt/grillad laxkotlett med sallad. Detta är enligt mina smaklökar något av det godaste som finns!


Idag lagade jag en ljuvlig soppa på kantareller som legat något dygn i kylskåpet.
Receptet är för två portioner (har du mindre mängd svamp kan du förstås ha i mer morot och lök):

Råriv fint en halv lök, och bryn den i en stor klick margarin/ rapsolja tillsammans med ca 4-5 dl kantareller. Krydda med en nypa flingsalt/ en halv buljongtärning och svartpeppar. Råriv en stor morot fint och bryn även den med svampen och löken. Rör ned 1-2 msk vetemjöl och ca 5 dl vatten. Låt koka upp och sjud tills den får en lagom tjock konsistens. Späd med mer vatten om den blir tjock. Toppa med en klick crème fraiche  på tallriken. Avnjutes gärna med lite gott eller nybakt bröd.

Översta bilden är en av utställningsbilderna som hänger permanent i min fotoutställning "Gott att vara" på Måltidens Hus i Grythyttan. Välkommen att besöka fotoutställningen! 


"Gott att vara!"


Plats: Måltidens hus -butik/caféet, Grythyttan.
Öppettider: Mån-fre 9-16 Lör-sön 10-15
Utställningen hänger permanent! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar