tisdag 16 augusti 2011

Porträtt- Melins fastigheter



Jo nu är alltså semestern slut och det har blivit dags att hugga tag i alla mina jobb av olika slag. Porträttfotografering står härnäst på tur. Jag passar på att visa porträtt jag fotograferat för Melins fastigheter i Örebro. Jag visar ett svartvitt litet montage med några av porträtten, och två av  färgporträtten jag fångade av deras personalstyrka. 

Fotograferingen skedde faktiskt delvis i min gamla fotostudio som jag hyrde av dem för några år sedan i deras kontorshotell på Vasatorget. Just nu var dock hela våningsplanet en byggarbetsplats. Vi använde vit vägg som bakgrund, med dagsljus från de stora fönstren och reflexskärm. Min ambition var att skapa varma och trevliga porträtt på de anställda. Vi fotograferade även alternativ bakgrund på takterassen med en tegelvägg som bakgrund, men vi valde att koncentrera oss på inomhusporträtten. 


Det är alltid roligt att möta olika personligheter, och för mig är det viktigt att jag låter personen jag porträtterar bli bekväm i situationen, med mig och kameran. Många människor känner sig obekväma framför kameror över lag, men min upplevelse är att jag oftast lyckas få människor att känna sig avspända och naturliga. En del överraskas att de till och med tycker det är roligt att bli porträtterade. Jag lägger gärna några extra minuter på att få mina motiv att trivas, för det ger garanterat ett fint resultat. Klicka på montaget så blir bilden större, så ser ni hur fina de är allihopa!

Länk till Melins fastigheter i Örebro:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar