torsdag 29 december 2011

Tankar kring julen ...


-"Var har den där gamla härliga julstämningen tagit vägen nu för tiden?"

Det är en grann-dam som stoppar mig i soprummet någon vecka före jul. Jag känner henne inte väl, men hon undrar om jag vet varför den där rätta julstämningen inte infinner sig. Vi samtalar lite kring det hela. Själv tycker jag att vi har det både mysigt och fin julstämning hemma. Det enda vi verkligen saknar för att julstämningen ska kännas ultimat är snön. Samtidigt förstår jag henne och vi blir ståendes en stund filosoferandes över julfrågan, innan vi uttrycker en önskan om att snön ska komma och jag hoppas hon snart ska få njuta mer julstämning framöver.

Det finns många skäl till att den där härliga julstämningen kanske inte "blir som den var förr".  Handeln börjar annonsera julprylar redan i oktober, så den är ju inte direkt nyhetens behag i mitten på december. Nu för tiden är vi stressade upp till tänderna med egna och andras förväntningar att uppfylla inför julen. Förutom jobb, familj och vanliga fritidssysslor, ska vi kanske hinna med julmys på fritids, luciatåg och julbord på "lokal". Samtidigt ska vi fundera på lämpliga julklappar, adventskalendrar, städning av hemmet samt allt det där trevliga julmyset hemma eller med vänner som vi kanske också vill hinna med. Sedan kan förstås orsaken till avsaknad julstämning vara just att vi inte längre HAR den där stressen. Barnen blir stora, flyttar hemifrån och firar julen utomlands. Skiljer man sig eller förlorar sin livskamrat dessutom, kanske man står inför att ordna jul bara för sig själv för första gången ... vilket kanske både känns främmande och ... meningslöst?

Vi som står mitt i familjeliv med flera barn däremot, kanske vill allt det där som förväntas och erbjuds, men ändå tryter kanske både tiden och orken. Många orkar kanske egentligen inte med alltihop.  Nu för tiden har många familjer omformats i nya modeller, med ex- män och hustrur, bonusbarn, helsyskon och halvsyskon. Kanske är det nya sambos med föräldrar som önskar julbesök. Det är mamma och pappa varannan vecka för ganska många barn ... och det är inte alla som vill fira gemensam jul. Det betyder fler dagar att inboka för att hinna träffas och byta klappar. Fler almanackor och önskemål som ska tas ställning till, analyseras och enas kring efter bästa förmåga. Förhoppningsvis blir det smidigt och trevligt, men det är kanske oundvikligt att några får anpassa sitt julfirande efter andras önskemål och planering. Några blir sittandes ensamma på julafton ... inte bara dem som verkligen är ensamma, utan även dem som har familj och vänner.



För egen del vägrar jag stressa på julafton. Jag tänker inte fara åt det ena hållet på morgonkvisten och åt det andra på kvällskvisten. Nej Julefrid och julefröjd, vill jag ha. Och det är vad jag vill att mina barn ska få uppleva. Det viktigaste är inte att träffa alla just på julafton, utan att jag under julen träffar dem jag kan av mina nära och kära ... och att vi kan njuta av den stunden och varandra när vi har den oavsett om det är den 21:a eller den 27:e December.

Sedan har vi det där med julklapparna. Det kan vara svårt att ge varandra julklappar som vi gjorde förr, både för vi börjar få ont om idéer, samt brist på tid och ekonomi nog för lämpliga paket till "alla". Många vuxna beslutar sig för att sluta med julklappsbyte. Sedan duger det tydligen inte längre med symboliska eller enkla paket till en del sällskap. Klapparna kostar "skjortan" och helst ska man ha en hel bunt av dem. Eller ...? Då blir det kanske bara julklappar till barnen. 

Det är klart att pirret hos de vuxna inför jul sjunker, när vi varken får möjlighet att överraska eller överraskas, bara för vi blivit vuxna. Barnens pirr är stort och förväntningarna enorma och många föräldrar försöker varje år höja ribban för att tillfredställa barnens drömmar. Samtidigt vet vi ju allihop att man får dubbelt så mycket för pengarna om man väntar till mellandagsrean, och det dröjer kanske inte många jular innan det blir svårt att finna lämpliga gåvor till varandra? Nu för tiden köper de flesta det de behöver så fort de kan, oavsett om det är juni eller november. Förresten har människor nästan slutat med att uppskatta att få längta efter något. De flesta vill ha NU. Jag känner mig sällsynt som tycker att själva känslan av att längta är härlig!

Personligen tycker jag också att det där med shoppandet har gått helt överstyr. För julen SKA inte handla om att HANDLA. Julen ska handla om att vara tillsammans med och tänka på dem man bryr sig om. Julen ska handla om att ta sig tid för varandra, att göra något enkelt tillsammans, eller sända en hälsning över telefon, med julkort eller mail ... till dem lite mer svår-nådda. Julen ska handla om att få glädjas över varma tankar, att kunna ge och överraska ... och att få bli överraskad!

Jag blir ledsen när jag hör människor jämföra julklappar, som om prislappen var det viktigaste. Den bästa klappen jag kan ge någon,  är ju en personlig överraskning. Mina favorit-julklappar är sällan dem som kostat mycket, utan dem som någon valt av en specifik orsak just till mig.


Själv har jag i år verkligen fått njuta av julmys med familj och vänner. Jag har druckit glögg och lyssnat på julmusik. Jag har bakat lussebullar, marsipanfigurer och pepparkakor med mina döttrar. Jag har tillverkat julpynt, sjungit julsånger för de gamla (inom hemtjänsten) och tillsammans med familjen. Vi har ätit gott, läst högläsning för varandra och jag har delat ut julkramar till alla som velat ta emot dem. Vi har träffat släktingar och vänner, samtidigt som vi vägrat stressa ... utan tagit dem pö om pö under behagliga former. Visst har vi handlat en hel del julklappar, men alla är ändå genomtänkta ... inte bara inköpta för att vi "måste", utan just för att det är just det jag/vi ville ge!

Det gör mig glad att jag får ge små gåvor till dem jag håller av, även om det mest är just små enkla överraskningar och symboliska gåvor. För det behöver ju inte vara svårare än att ta med sig några hemgjorda chokladbitar i en liten fin ask. Ett egenhändigt sömmat förkläde eller något efterlängtat men ej uttalat (som en ny kudde, eller en bakskål som ersätter den spruckna ... något som jag vet att just DU behöver eller uppskattar). Sedan kan man förstås köpa nya dyra prylar som julklappar också, men då ska det ju finnas en anledning också. Nästa jul måste inte kosta mer än denna jul för att bli fantastisk.

Det är trevligt att så många passar på att ge okända människor och vår jord fina gåvor till jul. Vi kan skänka en slant till goda syften, i form av trädplantering, en get eller bidrag till en bypump. Vi kan skänka pengar till stadsmissionen eller cancerforskning. Och faktum är att vi blir fler och fler som förstår att uppskatta just vår möjlighet att GE.


Jag är så tacksam över allt fint jag har, och för den här fantastiska julen som jag har kunnat njuta i år med min familj. Jag har fått överraska och jag har fått bli överraskad. Jag har fått sprida värme och jag har fått ta emot värme. Och jag har fått ha julefrid nog att sitta still i soffan, med skön julmusik i öronen, en mumsbit i munnen och låtit ögonen vila på skuggspelet över julgranen.

Sedan måste jag få sända några extra varma tankar till alla dem som inte har familj eller vänner att njuta jul med. Till alla ensamma, och till alla dem som genomlider jobbiga jular, kanske med sorg eller sjukdom. Varma tankar till alla barn som har föräldrar med alkohol eller missbruksproblem, och till alla dem som vänder sina slantar för att klara sig genom sin jul.

Hur som helst krävs varken julgran, snö eller julklappar för att skapa julstämning. Ett tänt ljus kan vara allt som behövs för det. En julsång ger absolut den bästa julstämningen, och en innerlig kram eller omsorg från någon, är garanterat den bästa julklappen. 

Själv försöker jag ge bort en god handling varje dag, inte bara vid jul ... utan året om. Det är mycket enklare än man kan tro och behöver inte alls vara några hjälteinsatser. Även små goda handlingar kan vara avgörande för någon annan medmänniska. Det håller både Jesus och Sankt Nikolaus med om. ;)

... och kom ihåg att goda handlingar, handlar sällan om att handla med plånboken, utan med hjärtat ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar