torsdag 8 december 2011

Första snön och Skapande skola-projekt!



När jag vaknade imorse var marken täckt av snö. Flickorna flög upp ur sina sängar, för att glädjas över snön, och för att sedan nyfiket öppna luckorna i sina adventskalendrar.

Några timmar senare befann jag mig på Hanna-skolan tillsammans med 25 nyfikna sjuåringar på en stor röd matta. Meningen var att detta skulle vara min första workshop tillsammans med halva klassen i åk 1, men eftersom fröken hastigt blivit sjuk fick det bli helklass och med en plötsligt inringd resurs som hjälp om kaos skulle uppstå. Tema för vårt  Skapande Skola- projekt är "Slöjd & återbruk", och denna första omgång hade jag bett eleverna ta med framför allt papper att återbruka till nya kreationer.

Det hela gick fantastiskt bra!

Nästan alla elever hade med sig material att arbeta med. Några hade med sig sprängfyllda kassar med material att återbruka. Hela klassen arbetade flitigt på, både med egna projekt och uppgifter som jag  presenterat och föreslagit dem. Inte en enda verkade ha svårt att komma igång, även om en del behövde hjälp att få till sina kreationer.

Innan vi nått fram till lunchdags hade eleverna skapat en mångfald av spännande alster. Här fanns girlanger i olika storlekar och längder, datorer av äggkartonger, sparbössor av gräddförpackningar och julkort av montage och om-målade reklambilder. Någon ordnade sig en statyett-man med påklistrad elgitarr av en lång kartongrulle och någon annan pyntade en liten ask med paljetter och knappar. Någon ordnade en väska av sina pappersmaterial, och en kille sydde fast röda ögon på en svart bit tyg, med ambition att skapa sig en fin ansiktsmask.

Jag hjälpte en lång stund en rar liten kille att få till en knepig liten skapelse av ett grovt kartongrör som pyntades med 9 stycken blåa kartongbulor, som fästes med grön ståltråd. Han var mycket bestämd  och visste precis hur den skulle se ut.Vad det egentligen var som vi skapade vet varken han eller jag ... men det är egentligen ganska ointressant, för han var mycket nöjd med sin unika skapelse.

När jag lämnade Hanna-skolan för den här gången, hade det just börjat snöa intensivt. Flingor stora som enkronor föll mjukt genom luften, och eleverna tjoade och skrek av glädje. De började genast forma snön till små snögubbar och snöbollar. Ett gäng elever sprang med gapande munnar och försökte fånga in snöflingor i munnen.

Kameran hade jag inte med. Mina händer var fulla med mina kassar med material till min workshop, och när jag några timmar senare fick möjlighet att fotografera hade mörkret börja falla och snön slutat falla.

Jag gillar spår ...
och tänk att plogbilen redan var ute och plogade!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar