fredag 13 juli 2012

Inspiration och semester ...



Vi far runt med familjen. Tar dagen som den kommer. Bryr oss inte så mycket om väderprognoser, utan gör det vi har lust med. Ibland blir vi hemma, pysslar, läser spännande böcker eller tar en cykeltur i krokarna. Jag skissar på nya projekt och idéer som har tid att gro, syr, spelar på fiolen, njuter smörstekta kantareller till lax och sallad (vår absoluta sommarfavorit) och ser på film eller spelar något spel. 

Andra dagar sätter vi oss i bilen och far mot spännande mål. Ofta far vi till vårt smultronställe, där vi badar, grillar korv och maschmallows, strosar, bygger koja eller plockar vad skogen bjuder. Vi låter alltid lusten styra vår kosa, vilket än så länge bland annat tagit oss till Västkusten, Vättern-bad, rökt röding, ett gäng glassar på olika platser och till Falköpings ost. Vi har bott på några vandrarhem i bl.a. Borghamn, Hällekis och någon mer plats jag glömt namnet på ... och så varit till Havets hus i Lysekil. En och annan loppis har vi hamnat på, där vi fyndat något smått. 


Medan vi färdas i vår resa samlar jag på bilder. Jag inspireras och jobbar i hemlighet (jag har ju semester) med att samla in bildmaterial som ska bli grundmaterialet till den barnbok jag arbetar med. Jag har en skiss i huvudet och har påbörjat några av bilderna till boken, men behöver mer bildmaterial som stomme till de illustrationer boken ska innehålla. Jag samlar miljöer och motiv ... och utvecklar historien som klarnar mer och mer i mitt sinne. 

Jag älskar verkligen Svensk natur. Att det regnar en del gör bara våra bilfärder lite skönare (vi har ingen AC), och så slipper vi smörja oss med solkrämer. Vackra himlar och vyer som passerar är något som förgyller resorna. Vi har ofta skön musik i bilen. Blandad kompott av rock, jazz, visor, folkmusik, synth, klassiskt och även en del nostalgi från 80- och 90-talet. Tillsammans med de vackra vyerna hamnar jag "mitt i min egen film". Jo, för eftersom jag sitter helt still medan vyerna passerar till musik som förstärker känslan ... och en glad familj sitter vid min sida, är det just en skön filmkänsla jag får. "Njuta just nu i mitt eget liv-filmen". Att ibland veva ner rutan och känna doft av hav eller skog, sträcka ut min hand och känna varm, kylig eller fuktig luft mot min hand. Jo det kallar jag en "Alla sinnen-film". Släng dig i väggen 4D-film. "Här och nu"-film är så mycket mer!

Idag visar jag tre bilder från några av våra sommardagar. De berättar något om hur jag samlar inspiration, bilder och ögonblick till min bok, samtidigt som jag njuter av tillvaron och allt vi har.

Idag är bilen laddad för en ny spännande utflykt som står för dörren. Högarna med kantareller som vi plockat har inte hunnit rensas, men de får vila utspridda på kökshandukar tills vi kommer hem. Vi har plockat 4,5 kg de senaste dagarna ... och detta trots att vi inte far ut för svampens skull, vi bara skördar den när den passerar oss under våra utflykter för att njuta bad och natur.

Jag älskar min semester och mitt nu med familjen.
Min vy på livet och det vi upplever gör det bara mer guldkantat och spännande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar