lördag 14 juli 2012

Tälta ...




-"Det här var den bästa tältningen i mitt liv!", utropar ena tösen när vi packat bilen och ska fara hem efter ett dygn i skogen med tältet. Ja, för visst blev det ett fint dygn. Fantastiska moln har farit över Närke-slätten de senaste dygnen. Ömsom regn, ömsom sol. Jag älskar moln och kan inte se mig mätt på dem. 


Tälta eller campa ... det har jag gjort sedan barnsben och maken gillar ju friluftsliv och tältar gärna han med. Det är klart vi ska tälta! 
Bada, plocka kantareller, blåbär, mata eld, och doppa sig i den ljumma sjön. Grilla korv över elden och packa in några bananer fyllda med choklad som får smälta i brasan innan den avnjuts som dessert ... Ja det är fint vill jag lova. Vi hjälps åt allihopa att mata elden med kvistar. Trots att det regnar och regnat finner vi torra pinnar som håller elden vid liv ända tills vi somnar.


Flickorna har med sig lite spel och en bok, ifall de vill vila i tältet medan regnet smattrar mot tältduken en stund. 


Tid i skogen är skönt för alla själar. Särskilt när jobb snart åter står för dörren. Som tur är har vi lite mer semester att njuta, även om  den sammanhängande och gemensamma  ledigheten snart tar slut. Vilken tur att vi tagit till vara på dagarna, oavsett väderlek!

Ikväll sover vi gott i våra sängar efter en natt på skogsmark. Töserna har invigt sina egna nya sovsäckar, och är nöjda med dem då sov djupt och gott i dem. 

Jag avrundar med att visa lite fina blåbär. 
Har ni sett vilka fina bär skogen har att bjuda på redan?
... det är nog mycket tack vare allt regnande vi har så mycket gott i skogen nu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar