tisdag 28 augusti 2012

Innehållsrik ...



Idag visar jag en bild från ett uppdrag för Allt om Läkemedel. Jag fick fara till Uppsala för att fånga bilder på tablett-tillverkning och test av dessa. Jag lärde mig mycket matnyttigt om piller-produktion och läkemedelstester. Fick se spännande maskiner som skapade olika sorters piller och som testade dem på olika sätt. Här visar jag bild på hur man testar tabletters tålighet. 

Har du någon gång funderat på hur länge tabletter håller ihop utan att skadas, om du har en burk tabletter i din dagliga handväska?

Det hade i alla fall inte jag funderat så mycket över, innan jag gjorde detta fotouppdrag. Helt klart finns det människor som viger sina liv åt att studera kemi och biologi mm ... och att analysera piller och dess sammansättning för att få dem att ge så stor verkan som möjligt för patienterna.

Jag förstod snart att det är en hel vetenskap att ta reda på hur snabbt tabletter upplöses, beroende på om du sväljer dem hela, tuggar på dem eller suger på dem. Det är klart att detta måste vara uträknat och vara vetenskapligt beräknat för att verka på bästa sätt mot den rätta krämpan. För en del mediciner ska nå magsäcken innan ytan upplöses, för att få bästa effekt. Jag fick också lära mig att laktos är vanligt som en del av bindmedel i tabletter, vilket förstås kan vara bekymmersamt för extrema laktosallergiker.

Tänk vad mycket intressant kunskap jag fått genom mitt jobb som frilansfotograf!
En del av kunskaperna jag fått genom olika fotouppdrag, kan jag numera nyttja i mitt andra jobb inom vården. 

Talar vi om vård, har jag till exempel lärt mig ofantligt mycket genom att dokumentera röntgenkliniken och andra avdelningar på USÖ. Jag vet hur en stent-operation går till (jag har både filmat och stillbildsfotograferat sådan). Jag har fångat gastroskopi och traditionell röntgen av skelett, lungor och magsäck, samt skiktröntgen bland annat. Jag har fått granska röntgenplåtar medan läkarna diskuterar vad som ses på dessa. Och det var en bra erfarenhet att fånga mammografi på bild, ett gäng år innan jag själv blev kallad för en sådan. Jag har gjort reportage som handlat om datasystemen som sammanställer information om patienter. När jag fotograferade för Landstingskatalogen 2011 och reklambilder för Praktikertjänst bl.a. fick jag nya erfarenheter genom att fånga bilder på blandade avdelningar, patienter, läkare och undersökningar. En heldag på lungkliniken gav mig andra erfarenheter att ta till mig. Porträtt och symbolbilder för Arbets- och Miljömedicinska kliniken för hemsida och en bok om olika företags arbetsmiljöer, var intressant och lärorikt. Sedan måste jag säga att alla symbolbilds-uppdrag jag gjort för bland annat Landstinget och LäkemedelsVärlden, har "tvingat" mig att sätta mig in i spännande ämnen som jag tidigare inte vetat så mycket om ... tex Patentstupet, Apoteksmonopolet, Apotekarens nya framtid, Åldrande, Att värdera ett människoliv, Medicintekniska framtidsvisioner, Särläkemedel, Läkemedelsutveckling, smärta mm. 

Och visst är det lite roligt att jag gjort ett fotouppdrag för några år sedan på mitt nuvarande extrajobb. Jag gjorde ett reportage för Allas veckotidning om rehabiliterande arbetsträning inom äldreomsorgen, med Wii-spel. Då fotograferade jag och mötte några av de människor jag idag har förmånen att få hjälpa inom hemtjänsten.

Ja ni kan bara ana vilket spännande och utvecklande jobb jag har! 

Jobbet som frilansfotograf har tagit mig till massvis med spännande platser och till människor som jag annars inte skulle haft möjlighet att möta, inte bara inom vården förstås! Nej jag hamnar hos alla möjliga sorters människor, i deras hem eller på deras arbetsplatser ... och i spännande miljöer och sammanhang som jag annars inte skulle hamna i.

Alla dessa platser och människor har gett mig erfarenhet och förståelse för människor inom vitt skilda områden. Erfarenheter som jag får nytta av när jag minst anar.

Mitt liv är oerhört utvecklande och rikt på innehåll!
Det fyller mig med stor glädje,
ödmukhet inför andra människor
... och tacksamhet inför allt jag får uppleva!

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar