lördag 17 november 2012

Porträtt - Anna Jansson ...


Idag visar jag tre porträttbilder föreställande författaren Anna Jansson. Uppdraget var för tidningen Kollegas räkning, men jag fotograferade även lite för Anna. Artikeln handlade om hur Anna fått god hjälp av facket, efter det att hennes tidigare man dött. Jag ombads få med altanen på något vis i bilden, eftersom den byggts av hennes första make. Jag tycker om den här bilden på Anna. Den visar altanen som hennes första make byggt. De reflekterande molnen på blå himmel och fönstrens kors, berättar sin egen historia kring vad hon har bakom sig. Den visar en vacker och stark kvinna, med vind i håret, solig kind och eftertänksam min. Hon blickar framåt. Bilden passade artikeln utmärkt.

Bilden nedan skapade jag med hjälp av Photoshop, för att visa några fotoelever hur man kan arbeta med bildbehandling. Ett exempel på hur man kan förstärka en stämning eller känsla, så att bilden blir till exempel mer dramatisk.


Bilden nedan är ett mer traditionellt porträtt på Anna, fotograferat inomhus, på den inglasade altanen. Det var mycket trevligt att träffa Anna Jansson och fånga henne på bild i hennes hem och trädgård. I min fotoväska fick jag med mig hem, ett signerat exemplar av hennes senaste bok.


Jag tror ni kan ana vad jag gjorde den kvällen ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar