måndag 7 januari 2013

Jullovet


Jul-lovet för barnen lider mot sitt slut. Idag har de sin sista sovmorgon innan skolstart, medan övriga vuxna i omgivningen haft mer eller mindre ledigt. Vår familj har haft tur i år, och fått rätt mycket julevila. Välbehövd laddning av batterierna. Både min man och jag har haft möjlighet att vila, även om vi inte varit lediga alla dagar barnen haft jullov. Eftersom töserna är stora nog att vara hemma några timmar själva, har de valt att hellre ha sovmorgon och slöa ensamma hemma framför fritids, när vi båda jobbat. Någon dag har de lekt hos en kompis eller sällskapat mor/farföräldrar.

Vi har haft dagar där vi alla varit hemma och slöat hela dagen. Vi har spelat spel, sett på filmer, småpysslat och läst böcker. Och vi har haft dagar då vi tagit oss ut i vintervädret för att bygga snögubbar, skotta fram snösoffor och njutit varm choklad eller en måltid i solen. Vi har även hunnit träffa släktingar och vänner i "godan ro". 

Julstress?
Nej, jag vägrar stressa och resa runt till alla som önskar när det dem passar.
Det viktiga är att vi träffas och har det bra när vi gör det, inte VILKEN dag vi önskar varandra 
God Jul eller Gott Nytt År.

Städat och fint vill jag förstås ha det till jul, men inte på bekostnad av mitt/vårt välmående.
Och i år lyckades vi få till en riktigt trevlig julstämning, utan alltför galet vardagsstök. Skönt att kunna njuta av att få betrakta renstädade bänkar med julduk och en fruktskål, och traska i strumplästen på skurade golv.

Så idag är alltså sista slöar-dagen för barnen. Själv försöker jag få ordning på mina deadlines, projekt och annat som ska hinnas med. Nytt på 2013-agendan är också att högprioritera nyttig kost i lagom doser och en omgång träning/promenad varje dag.

Vilken tur vi njöt av en vintrig utflykt med matsäckslunch i solen igår... 
och att vi slöande riktigt ordentligt i helgen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar