torsdag 17 januari 2013

Shiftarbete & natt-arbete ...


Idag har jag jobbat inom hemtjänsten mellan kl 7-16. Några timmar senare är fotoutrustningen laddad, och jag har fått i mig lite näring och en stunds vila ... och så ger jag mig ut på jobb som frilansfotograf. Jag ringer min kontakt och gör upp om tid och plats för att sammanstråla, med en välvillig taxichaufför som jobbar natt. Han har sagt ja till att ställa upp som modell för en av mina kunder som jag just nu gör ett jobb för. Jag ska fånga symbolbilder till en konferens om natt-arbete/shift-arbete. Kunden är Arbets- & Miljö-medicinska kliniken i Örebro. Det är mörkt och snöar. Jag fångar några riktigt fina bilder på mannen i sin taxi. Eftersom jag inte får visa er kundens bild än, så visar jag istället en annan bild på några andra taxibilar. I väntan på rätt bil tog jag några bilder på de taxibilar som väntade på kunder utanför Centralstationen i snöyran.

Jag har aldrig tänkt på mig själv som shiftarbetare. Men det är ju ett faktum och jag både arbetar morgon, middag och kväll rätt varierat varje vecka (och ibland även på nätterna). Ja så är det ju när man har flera jobb. Även när jag inte haft några extrajobb utan bara kört med mitt eget företagande så har jag ändå jobbar shift-liknande. Jag arbetar nämligen väldigt bra på kvällar och nätter. När mina barn var små och jag bara hade min egen verksamhet, prioriterade jag gärna korta dagisdagar för barnen och fortsatte mitt arbete när de lagt sig på kvällen. Konsekvensen kan bli för lite nattsömn och stress för att hålla fokus på många olika saker samtidigt. Så det är klart viktigt att Arbets- & Miljö-medicinska kliniken intresserar sig för dessa människor och deras arbetsmiljö.

Nu ska jag dricka en kopp te och varva ner innan jag sover sött. Imorgon ringer klockan vid 05.30, och då är det bäst jag är utvilad...

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar