tisdag 5 februari 2013

Bilder...


Bilder, bilder och bilder...

Jag har många fotouppdrag nu. Bråttom är det många gånger. Bilder som inte får visas av mig innan de använts av kunden, eller inte alls på min blogg för de köps loss, eller så kan bilderna skyddas av dem som står modell (om de inte tillfrågats eller godkänt visning på internet). Roligt är det i alla fall att ha fullt upp, även om jag tillbringar lite för många timmar still vid datorn med urval, gallring, bildbehandling och justeringar. Noggrann med mina bilder har jag alltid varit. När jag labbade svartvitt i mörkrummet kunde jag jobba med samma bild i timtal. Piatta lite för att locka fram ljus ur mörker, efterbelysa lite i hörnen, lite lagom soft för att skapa mjukhet. Kanske prova lite hårdare kontrast. Ordna svart ram runt bilden, och när alla varianter torkat, retuschera bort eventuella dammkorn.

Jag har egentligen inte förändrats mycket av att bli digital fotograf. Jag väljer bilder med samma omsorg och gör dem så bra som jag bara kan. Fantastiskt ska det helst bli varje gång, om du frågar mig. Många privatpersoner har svårt att förstå vad det egentligen är som tar sådan tid, när man arbetar professionellt som fotograf. Men om du som privatperson fotar jpeg-filer som går igenom bildbehandling per automatik utan att du rör ett finger, ja då är det många bitar och arbetsmoment som du missar och tappar kontrollen över. När man fotograferar RAW-format och bildbehandlar varje enskild bild med omsorg enligt konstens alla regler... ja då tar det tid helt enkelt. Men så håller blir också resultatet något annat.

Idag hade jag en spännande fotografering, där modellen försvunnit och de nya förutsättningarna gjorde att jag måste kasta idéskisserna åt sidan och finna nya lösningar för min kund. Då är det bra att vara kreativ och se möjligheter istället för problem. Där fanns en ersättare som inte riktigt motsvarade kundens önskemål, men vi lyckades lösa det bra ändå. Fina bilder blev det, och som stämmer med syftet. Och trots att förutsättningarna blev annorlunda än vi planerat fick vi med den röda tråden vi önskat och bilder som fungerar bra  i sammanhanget. Härligt känns det då!

Idag visar jag bara en skymt av ett av motiven jag nyligen haft framför min lins för en annan kund. Vad jag fångat och hur bilden som min kund beställt blev, det får ni dock se lite senare... Det här inte bilden min kund beställt, men ni får se en skymt av det jag fotograferat.

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar