torsdag 7 mars 2013

Att skapa en utställning...


Idag har jag fångat trevliga svartvita porträtt till ny kund. Porträtterat sju personer med olika känslor inför att hamna framför min lins. Ett trevligt jobb, med att försöka få dem avspända med mig och kameran. Min erfarenhet är att de flesta mjuknar, bara de får tiden de behöver på sig och om de får höra de rätta orden som motiverar dem att se förtroendeingivande ut (vilket oftast är målet med företagsporträtt).

Fler bilder att gallra och bildbehandla. Jag blir alltid lite extra glad när kunderna uppskattar naturligt ljus och svartvitt!

Ja och så försöker jag få grepp om de sista viktiga besluten som avgör hur utställningen Souvenir blir. Arbetet är roligt, tidskrävande och svårt. Jag började fotografera på det här sättet och med den här iden för flera år sedan, men det var först i somras som jag började arbeta mer målmedvetet med mål att ha dem i den här utställningen. 

Bästa motiven ska jag nu välja, liksom storlek på bilderna, papperkvalitét och sättet att presentera dem på... så de kommer till sin rätt. Kolla priser och kvalitéer. Besluta mig för om de ska monteras på capa eller få passepartout. Ram? ... och i så fall i vilken kvalitét? Glasmästeri-ram eller massproducerad?

Vad blir produktionskostnaderna för varje bild och vad kan jag sälja dem för? Hur många procent går till utställaren vid försäljning och hur många procent får jag? 

Hur många bilder måste jag sälja för att få igen mina omkostnader? ...och hur många bilder måste säljas för att jag ska få betalt för min nedlagda tid på projektet? 

Sätter jag för låga priser på mina alster kanske jag säljer fler, men vinsten per såld bild blir mycket liten och jag måste kanske sälja alla för att det ska "gå ihop". Det innebär stora omkostnader att skapa kvalitetsbilder till en hel utställning. Men om jag sätter högre priser som motsvarar tid och arbete, kanske jag inte får så många bilder sålda? ... och vad gör jag om jag inte säljer någon alls?!

Oavsett vilka val jag gör, är det ovisst vad jag får för respons och om jag säljer många, några få eller inga alls. Jag vet att mina bilder uppskattas av många betraktare. Men även om besökarna älskar alla mina bilder, så är det ingen självklarhet att de vill köpa dem.

Många besökare har nog svårt att förstå vilka omkostnader en bra utställning kräver, och hur många timmar som konstnärer och kreatörer lägger ner på att skapa sina konstnärliga verk. Material kan kosta någon krona eller många tusen kronor, beroende på hur man prioriterar och vad man skapar. Fine-art-utskrifter är kostsamt, men de får en heeelt annan känsla än billiga utskrifter!

Det är tufft att arbeta med konst och kultur ... även om arbetet är fritt, utvecklande, spännande, roligt och inspirerande. Men ovisst och otryggt är det.

Inom några dagar måste jag ha gjort alla beslut kring utställningen, och håller tummarna för att utställningen uppmärksammas, får många besökare och att bilderna lockar betraktarna till konstfoto-inköp.

Jag har fantastiskt roligt när jag skapar de här bilderna, och jag är övertygad om att utställningen tillsammans med Lena Hellström kommer att bli bra.

Imorgon blir en dag fylld av viktiga beslut...
... och redan idag vet jag, att jag vill visa mina utställningsbilder på fler håll!
Om en vecka ska den hängas ...oh så spännande!!!
Vernissage nästa lördag!

Välkomna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar